«Σε μια ακόμη δύσκολη ημέρα για τους οδηγούς των οχημάτων που κινούνται στο λεκανοπέδιο εξελίχθηκε η σημερινή με την κίνηση στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αττικής να χτυπάει για μια ακόμη φορά κόκκινο». «Από το πρωί σήμερα o Κηφισός και στα δυο ρεύματα ήταν αδιάβατος, ενώ μεγάλη ήταν η κίνηση στη λεωφόρο Μεσογείων και στη Λεωφόρο Κηφισίας». «Η ίδια εικόνα επικράτησε και στην Αττική οδό από τη Μεταμόρφωση μέχρι το Γέρακα». Οι τίτλοι αυτοί γράφονται καθημερινά και κυρίως τις πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου.
Τα Χριστούγεννα και γενικότερα τον Δεκέμβριο, πάντα έχουμε μεγαλύτερη συμφόρηση και περισσότερη κυκλοφορία τόσο στην Αθήνα όσο και στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις. Το κρύο σε συνδυασμό με το γιορτινό κλίμα επιφέρει αυξημένες δραστηριότητες. Αυξάνεται η ζήτηση μετακινήσεων κάτι που προκαλεί συμφόρηση. Το μεγαλύτερο πρόβλημα δεν είναι τόσο αυτό, όσο το ότι αν δεν κάνουμε κάτι τα επόμενα χρόνια, αυτές οι μέρες θα είναι καθημερινότητα όλο τον χρόνο.
Πιο αναλυτικά, όσο περνάνε τα χρόνια, θα έχουμε αυξημένη ζήτηση μετακινήσεων και θα έχουμε συνθήκες με τόσα αυτοκίνητα στους δρόμους σαν να είναι Χριστούγεννα όλο το χρόνο. Αναμένουμε δηλαδή από όλες μας τις μετρήσεις και τις εκτιμήσεις ότι τα επόμενα χρόνια η συμφόρηση θα χειροτερέψει στην Αθήνα και αυτό διότι η ζήτηση μετακινήσεων αυξάνεται συνεχώς. Δυστυχώς, δεν χωράμε να μετακινούμαστε όλοι με τα ΙΧ, επομένως δημιουργείται συμφόρηση. Η μόνη λύση που ουσιαστικά δουλεύει σε ολόκληρη την Ευρώπη η οποία μπορεί να ανακουφίσει κάπως την κατάσταση, όχι των ΙΧήδων αλλά των μετακινούμενων, είναι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Δεν υπάρχει καλύτερη εξυπηρέτησή πουθενά στον κόσμο. Η κυκλοφορία ξέρουμε ότι παντού ισορροπεί στη συμφόρηση, οπότε δεν πρόκειται να υπάρξει καλή εξυπηρέτηση με τα ΙΧ. Αντίθετα, υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες για εξυπηρέτηση των μετακινήσεων με τα ΜΜΜ πολύ πιο γρήγορα, αρκεί βέβαια να τους δώσουμε κυρίως προτεραιότητα.
Περνώντας μια πανδημία, αρκετοί ήταν αυτοί που την ονόμασαν μια ευκαιρία για να γίνουν κάποια πράγματα διαφορετικά ώστε να επαναπροσανατολίσουμε κάποιους στόχους. Ένας από τους στόχους αυτούς ήταν και οι συγκοινωνίες, τα δημόσια μέσα μεταφοράς και έγινε πολύς λόγος για το αν χάσαμε το τρένο εκείνη την περίοδο ή όχι.
Tο τρένο το χάσαμε ξεκάθαρα
Όλη η Ευρώπη στην πανδημία μείωσε τα πλάτη των οδών και έβαλε ποδηλατόδρομους ή πεζοδρόμια. Η Αθήνα προσπάθησε να μεγαλώσει το πεζοδρόμιο σε έναν δρόμο και ξεσηκώθηκε ο κόσμος, οι πολιτικοί και οι πολίτες. Είμαστε τελείως στην αντίθετη κατεύθυνση από εκείνη που πρέπει να πάμε. Κι αυτό διότι έχουμε αφήσει την Αθήνα και όλους τους δήμους της Αττικής τα ΙΧ να κυκλοφορούν και να παρκάρουν οπουδήποτε. Αυτό σημαίνει ότι προσελκύουμε συνεχώς περισσότερα ΙΧ και περισσότερη συμφόρηση.
Η λύση είναι να μειώσουμε δραματικά τη δυνατότητα στάθμευσης σε όλες τις κεντρικές περιοχές – ειδικά τις εμπορικές – με αποτέλεσμα να μην μπορούν τα ΙΧ να προσεγγίσουν το κέντρο και αντιθέτως, οι μετακινούμενοι να εξυπηρετούνται καλύτερα από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Σαφώς είναι χαμένη ευκαιρία και εξακολουθούμε να είμαστε στην αντίθετη κατεύθυνση. Η συζήτηση που γίνεται με επίκεντρο τα ΙΧ είναι λάθος. Από την άλλη πλευρά, η συζήτηση πρέπει να στραφεί στο γιατί δεν έχουμε ΜΜΜ γρήγορα και ελκυστικά. Τα ΙΧ δεν πρόκειται ποτέ να εξυπηρετήσουν επαρκώς, γιατί πάντα θα υπάρχει συμφόρηση. Αν δώσουμε χώρο και λεωφορειολωρίδες στα ΜΜΜ, τα ίδια λεωφορεία θα μπορούν να κάνουν διπλάσιες διαδρομές.
Συνέντευξη στην τηλεοπτική εκπομπή Kontra News στον τηλεοπτικό σταθμό KontraChannel τον Δεκέμβριο του 2023
Leave A Comment