Τι σας οδήγησε να τρέξετε 30 Μαραθώνιους σε 30 μήνες;
Είμαι Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός και επικεντρώνω ειδικότερα στην οδική ασφάλεια για περισσότερα από 30 χρόνια και στην Ελλάδα και ιδιαίτερα διεθνώς και έχουμε δει ότι όλες αυτές οι επιστημονικές έρευνες και οι παρεμβάσεις που κάνουμε ακούγονται, όμως ακούγονται λίγο. Αντίθετα, έχουμε δει ότι όταν κάνεις κάτι λίγο διαφορετικό, το μήνυμα περνάει καλύτερα. Ήμουνα δρομέας πάντα, έτρεχα Μαραθώνιους από μικρός και είπα να τα συνδυάσω και τα δύο πάθη, μήπως και καταφέρουμε να περάσουμε το μήνυμα της οδικής ασφάλειας καλύτερα. Το πολύ βασικό μήνυμα των χαμηλότερων ταχυτήτων μέσα από τα όρια ταχυτήτων των 30 χλμ/ώρα ακούγεται καλύτερα μέσα από αυτή τη διαφορετική προσπάθεια με τους 30 Μαραθώνιους σε 30 μήνες και από ότι φαίνεται προς το παρόν εξακολουθεί να είναι μέσα στις δυνάμεις μου. Προφανώς δεν τρέχω όλους τους Μαραθώνιους πάρα πολύ γρήγορα, κάποιοι πηγαίνουν και λίγο πιο αργά, προς το παρόν όμως, όλοι είναι κάτω από 4 ώρες, αλλά πηγαίνω σταθερά και λίγο πιο αργά για να καταφέρνω να είμαι ξεκούραστος και για τον επόμενο αγώνα. Πάντως και πρέπει να σας πω ότι σε κάθε Μαραθώνιο η ανταπόκριση ενός πολύ μεγάλου κοινού απέναντι στην προσπάθειά μου είναι εντυπωσιακή.
Πως τα 30 χλμ/ώρα θα ωφελήσουν στην κυκλοφορία;
Μόνο και μόνο αν βάλουμε τα 30 χλμ/ώρα όριο ταχύτητας στις πόλεις και έστω και με μέτρια ή λίγη αστυνόμευση θα σώσουμε πολλές ζωές από τα τροχαία ατυχήματα και μάλιστα πολύ γρήγορα. Αυτό συνέβη στο Παρίσι, συνέβη στις Βρυξέλλες, συνέβη σε όλη την Ουαλία. Πρόσφατα ξεκίνησαν στο Άμστερνταμ, στην Μπολόνια και υπήρχαν και οι γκρίνιες, όμως μετά από λίγο καιρό είδανε όλοι ότι αυτό το μέτρο δεν έχει ουσιαστική αρνητική επιρροή στην καθημερινότητα. Το πρωί, ούτως ή αλλιώς, οι πιο πολλοί πηγαίνουνε με χαμηλές ταχύτητες. Η αλλαγή είναι το βράδυ, όπου γίνονται και τα περισσότερα ατυχήματα, η οποία όμως είναι μικρή καθώς λίγοι πρέπει να μειώσουν την ταχύτητά τους. Ειδικά για την Ελλάδα το μείζον θέμα είναι οι μοτοσικλετιστές, οι οποίοι και κινδυνεύουν από τους άλλους οδηγούς που οδηγούν με υψηλές ταχύτητες, αλλά κινδυνεύουν και οι ίδιοι μόνοι τους όταν αναπτύσσουν υψηλές ταχύτητες.
Έχουμε υπολογίσει ότι ειδικά στην Ελλάδα μπορούμε να σώσουμε 100 ζωές το χρόνο (από τους 620 νεκρούς ετησίως), μόνο και μόνο αν βάλουμε όριο ταχύτητας τα 30 χλμ/ώρα σε όλες τις αστικές περιοχές. Ακούμε συνέχεια και λένε ότι: “εγώ που είμαι οδηγός αυτοκινήτου με 50 χλμ/ώρα μέσα στην πόλη είμαι πολύ ασφαλής – γιατί να το μειώσουν σε 30χλμ/ώρα. Εδώ θα συμφωνήσουμε απολύτως πως ένα όχημα που κινείται με 50 χλμ/ώρα μέσα στην πόλη, ναι, μπορεί να τρακάρει, μπορεί να κάνει οτιδήποτε, αλλά η σοβαρότητά του ατυχήματος θα είναι μικρή για τον επιβάτη. Όμως το μέτρο των 30 χλμ/ώρα έρχεται να σώσει εκείνους που είναι έξω από το αυτοκίνητο: τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τους μοτοσικλετιστές και έχουμε πολλούς στην Ελλάδα ειδικά μοτοσικλετιστές, αυτούς θα σώσουμε. Το 70% των νεκρών στις πόλεις σε όλη την Ευρώπη και στην Ελλάδα είναι οι ευάλωτοι χρήστες της οδού, πεζοί, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές αυτούς θέλουμε να σώσουμε. Οπότε αξίζει τον κόπο να καθυστερήσουμε λιγάκι και μάλιστα μιλάμε για 1-2 επιπλέον λεπτά στις καθημερινές μας μετακινήσεις μέσα στη μέρα για να σώσουμε τις ζωές εκείνων που είναι ευάλωτοι έξω από το όχημα μας. Είναι εντυπωσιακά τα νούμερα που έρχονται από παντού και είδαμε ότι μετά από 6 μήνες, μετά από ένα χρόνο η αποδοχή γίνεται μεγάλη διότι με μία μικρή αλλαγή της συμπεριφοράς του οδηγού έχουμε ένα τεράστιο όφελος και μια ηρεμία πλέον στην πόλη. Σιγά, σιγά ελπίζουμε και στην Ελλάδα να έρθουν τα χαμηλότερα όρια ταχύτητας. Προβλέπεται ήδη στον Νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και ελπίζουμε σύντομα να ισχύσει.
Θα επηρεάσει η μείωση του ορίου ταχύτητας την συμφόρηση;
Η συμφόρηση είναι σύμμαχος της ασφάλειας και τα 30 χλμ/ώρα δεν θα επηρεάσουν ιδιαίτερα την καθημερινότητα, ούτε τη συμφόρησης ούτε την ασφάλεια το πρωί, γιατί η σοβαρότητα των ατυχημάτων είναι πολύ χαμηλή. Αυτό που επηρεάζει είναι, όπως είπαμε, κυρίως τις απογευματινές και βραδινές ώρες. Τότε, έχουμε υψηλή σοβαρότητα και για τους μοτοσικλετιστές όλες τις ώρες, διότι ακόμα και την ημέρα οι μοτοσικλετιστές κινδυνεύουν και από τους άλλους οδηγούς, αλλά και από τους ίδιους όταν τρέχουν. Μην ξεχνάμε ότι οι μοτοσικλετιστές στην Ελλάδα αποτελούν το 36% του συνόλου των νεκρών (δηλαδή το ένα τρίτο των νεκρών), όταν στην Ευρώπη το αντίστοιχο ποσοστό είναι 18%.
Παίζει ρόλο ότι και κάποιοι οδηγοί δεν έχουν παιδεία πάνω στο τιμόνι;
Η παιδεία είναι κάτι που χτίζεται σταθερά, μέρος της παιδείας είναι και οι προσπάθειες που κάνουν οι Αρχές. Οι Αρχές, εφόσον υιοθετήσουν τα 30 χλμ/ώρα ως όριο ταχύτητας και σιγά σιγά δουλέψουν με μια πιο σοβαρή αστυνόμευση, βήμα-βήμα θα αλλάξει σταδιακά και η παιδεία των οδηγών. Όταν η Πολιτεία κάνει προσπάθειες και οι πολίτες κάνουν προσπάθειες, όταν η Πολιτεία δεν επιμένει και ούτε υιοθετεί τα 30 χλμ/ώρα για όριο ταχύτητας, ούτε κάνει συστηματική αστυνόμευση, τότε δεν βελτιώνεται και η παιδεία, άρα, το ένα πάει μαζί με το άλλο.
Υπάρχει και μία συζήτηση που λέει ότι και να βάλουμε τα όρια, κανένας δεν θα τα τηρεί. Καταρχήν η εμπειρία έδειξε και στις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις ότι τους πρώτους μήνες που η αστυνόμευση είναι επίτηδες χαλαρή για την προσαρμογή, μειώθηκαν κατά 5-10 χλμ/ώρα οι μέσες ταχύτητες και κατά 20-30% οι νεκροί μόνο και μόνο επειδή όταν κάποιοι οδηγοί χαμηλώσουν την ταχύτητά τους και τηρήσουν τα όρια, αυτοί που ακολουθούν αναγκαστικά θα πάνε πιο αργά, έτσι μειώνονται συνολικά και οι ταχύτητες και τα θύματα των ατυχημάτων. Με τον νέο ΚΟΚ, θα υπάρχουν τα νέα πρόστιμα που θα μπαίνουν αναλογικά της σοβαρότητας, δηλαδή εάν κυκλοφορείς πάνω από 10 χλμ/ώρα από το όριο θα πληρώνεις ένα ποσό, εάν είσαι πάνω από 20 χλμ/ώρα υψηλότερο ποσό. Επιπλέον, το σύστημα αυτόματης καταγραφής των παραβάσεων από κάμερες, το οποίο είναι σε προετοιμασία, σιγά σιγά θα φέρει την αλλαγή και θα αλλάξει η παιδεία. Σιγά σιγά η Πολιτεία και οι πολίτες θα αλλάξουν μαζί, άρα ήρθε η ώρα και στην Ελλάδα να πάμε σε αυτή την κατεύθυνση.
Η κυκλοφορία μοιάζει με Μαραθώνιο, δεν είναι σπριντ
Αν κοιτάξουμε το παράδειγμα με τον Μαραθώνιο, τρέχουμε από την αρχή σιγά σιγά, προχωράμε σταθερά, κρατάμε δυνάμεις για να μην εξαντληθούμε. Είμαστε ήρεμοι και αυτό μας δίνει μια βιωσιμότητα, δηλαδή μια δύναμη να κρατάμε χιλιόμετρο-χιλιόμετρο μέχρι τον τερματισμό. Το ίδιο είναι και η κυκλοφορία. Δεν είναι ένα σπριντ. Θα πρέπει πάντα να προσέχουμε, να πηγαίνουμε αργά, να είμαστε ήρεμοι και αυτό θα μας δώσει μια τελείως διαφορετική εμπειρία κινητικότητας και ως οδηγοί, αλλά και ως πεζοί, μοτοσικλετιστές και ποδηλάτες. Σήμερα πολλοί ποδηλάτες, αλλά και πεζοί, δεν βγαίνουν στο δρόμο γιατί φοβούνται τις ταχύτητες και την επιθετική οδήγηση σε διάφορες περιοχές. Όταν ηρεμήσει η κυκλοφορία περισσότεροι ποδηλάτες θα κυκλοφορούν διότι θα αισθάνονται πιο άνετα. Οι πεζοί θα είναι πιο ήρεμοι και θα μπορούμε να τελειώνουμε καλύτερα τον Μαραθώνιο της κυκλοφορίας και όχι να είμαστε συνέχεια στο σπριντ και στην εξάντληση. Αρά είναι ένα μάθημα ζωής ο Μαραθώνιος και ειδικά ο Μαραθώνιος των Μαραθωνίων που κάνω, όπου πρέπει σε κάθε Μαραθώνιο να τελειώνω κάπως πιο ξεκούραστα, έτοιμος για τον επόμενο αγώνα.
Έχει πέσει στο τραπέζι η πρόταση των 30χλμ/ώρα; Τι λένε οι υπεύθυνοι;
Η εκστρατεία μου είναι παγκόσμια και έχουμε τεράστια απήχηση στα μέσα ενημέρωσης και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε όλο τον κόσμο. Συχνά οι έρευνές μας, αλλά και η εκστρατεία μας είναι παράδειγμα στις συζητήσεις για τα 30 χλμ/ώρα, που γίνονται στην Ιταλία, στην Ουαλία και στην Ολλανδία σήμερα και μάλιστα με έναν εύγλωττο τρόπο που συνδυάζεται με τους 30 Μαραθώνιους μου. Και στην Ελλάδα έχουμε μεγάλη απήχηση και υποστήριξη. Η συζήτηση αυτή και ο νέος ΚΟΚ βρίσκονται ήδη στο Υπουργικό Συμβούλιο και πρόκειται να βγουν σε διαβούλευση πολύ σύντομα. Άρα έχει γίνει ένα σημαντικό βήμα και πράγματι αυτή η Κυβέρνηση σύσσωμη με όλα τα συναρμόδια υπουργεία έχουν πει ότι αυτό είναι από τα πιο σημαντικά μέτρα.
Ξεκινώντας από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που έχει επεξεργαστεί τον ΚΟΚ μαζί με τα συναρμόδια υπουργεία, θα γίνει ευρεία διαβούλευση, θα ξεκινήσει άλλος ένας Μαραθώνιος συζητήσεων, όπως Μαραθώνιος είναι και η ζωή άλλωστε. Θα υπάρχει μία περίοδος να προσαρμοστούν οι Δήμοι, μετά να προσαρμοστούν και οι οδηγοί, και φυσικά να ορίσουν και τους εξαιρούμενους άξονες, όπως για παράδειγμα η Λεωφόρος Συγγρού στην Αθήνα όπου δεν γίνεται να πηγαίνει κάποιος με 30 χλμ την ώρα. Και ο Μαραθώνιος συνεχίζεται.
Συνέντευξη στο κανάλι της Ναυτεμπορικής τον Μάιο του 2024
Leave A Comment