Οι κακές επιδόσεις οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα

Τον Ιούλιο του 2023 είχαμε 22,5% αύξηση στα οδικά ατυχήματα σε σχέση με τον Ιούλιο του 2022, αποδεικνύοντας τις κακές επιδόσεις οδικής ασφάλειας της Ελλάδας σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες.

Την τελευταία χρονιά, το 2022, η χώρα μας έχασε 2 θέσεις, από την 21η θέση στην οποία βρισκόταν πήγε στην 23η θέση στην κατάταξη της ΕΕ. Το γεγονός ότι πράγματι αποδεικνύει ότι η οδική ασφάλεια και η καλή συμπεριφορά δεν αποτελούν προτεραιότητα ούτε για τους πολίτες ούτε για την Πολιτεία. Βλέπουμε συνεχώς γύρω μας μια αδιαφορία, τόσο από τους μοτοσικλετιστές οι οποίοι δεν φοράνε κράνος όσο και από τους τροχονόμους οι οποίοι δεν γράφουν τους παραβάτες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εσφαλμένη εντύπωση ότι το να μη φοράει κανείς κράνος είναι ασφαλές, το οποίο ενδεχομένως αποτελεί τον βασικό λόγο για τον οποίο έχουμε τόσο κακή επίδοση στην οδική ασφάλεια στην Ελλάδα.

Αξίζει να επισημανθεί ότι στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι νεκροί μοτοσικλέτες είναι περίπου 18% ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα ανέρχεται στο 36%, κάτι που σηματοδοτεί ότι υπάρχει ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα. Από τις μετρήσεις αποδεικνύεται ότι το ποσοστό χρήσης κράνους σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι 98-99%, ενώ αντίθετα στην Ελλάδα είναι 80% στον μπροστινό επιβάτη και 60% στον πίσω. Αυτό ουσιαστικά οδηγεί στο ότι έχουμε ακριβώς τους διπλάσιους νεκρούς στις μοτοσικλέτες σε σχέση με τα άλλα κράτη. Είναι κάτι το οποίο αν δώσουν προσοχή μόνο σε αυτό, μπορούμε να βελτιώσουμε δραματικά την κατάσταση.

Η ανεπαρκής αστυνόμευση

Η κουλτούρα είναι από κοινού των πολιτών και της Πολιτείας, όταν αδιαφορεί η Πολιτεία, αδιαφορούν και οι πολίτες. Εδώ και δεκαετίες γίνεται λόγος για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και συγκεκριμένα μια προσπάθεια επικαιροποίησης του ΚΟΚ 2017. Έγινε ένας νέος ΚΟΚ, ο οποίος όμως περίμενε μια σειρά από υπουργικές αποφάσεις που δεν ήρθαν ποτέ και επομένως σήμερα ο ΚΟΚ που έχουμε είναι του 2007. Οι συγκοινωνιολόγοι το λένε εδώ και δεκαετίες, χρειαζόμαστε πολλές κλήσεις αλλά με χαμηλό πρόστιμο, και εδώ έχουμε ακριβώς το αντίθετο, έχουμε ελάχιστες κλίσεις με πολύ υψηλό πρόστιμο με αποτέλεσμα οι τροχονόμοι να δυσκολεύονται να το ζητήσουν και κατ’ επέκταση να μην έχουμε συστηματική αστυνόμευση. Και για αυτό φταίει πρώτα από όλα το πλαίσιο. Πρέπει να έχουμε έναν μοντέρνο ΚΟΚ, ο οποίος ανάλογα με το αν κάνεις το παράπτωμα συνεχώς, να προβλέπει πολλούς ελέγχους και χαμηλά πρόστιμα. Αυτός είναι ο τρόπος ο οποίος μπορεί να δουλέψει στην Ελλάδα, αλλά δεν το βλέπουμε να έρχεται, δεν το ζητάμε πολίτες και, συνεπώς, δεν τον φέρνει και η Πολιτεία. Το θέμα είναι ξεκάθαρα οδικής ασφάλειας. Ένας έξυπνος τρόπος για να εφαρμοστεί ένα πρόστιμο είναι να διπλασιάζεται ή τριπλασιάζεται κλιμακωτά εάν ο οδηγός υποπέσει ξανά στο ίδιο παράπτωμα, κάτι που είναι ένας πιο έξυπνος τρόπος να εφαρμοστεί.

Η στέρηση διπλώματος

Η στέρηση διπλώματος δεν είναι αποτελεσματικός τρόπος γιατί μπορεί να παρατηρηθεί το φαινόμενο να κάνουν την χάρη οι αστυνομικοί να τα επιστρέφουν πίσω στους παραβάτες. Πρέπει να υπάρχει ένα σύστημα το οποίο δεν επιδέχεται ανθρώπινο χέρι, οι παραβάτες να παίρνουν το πρόστιμό τους μέσω του κινητού τηλεφώνου τους, να το πληρώνουν ενδεχομένως μέσω του gov.gr ώστε να μάθουν πως όταν κάνουν κάποιο παράπτωμα θα το πληρώσουν, μιας και σήμερα πολλές παραβάσεις δεν πληρώνονται. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να αλλάξει ριζικά η συμπεριφορά των οδηγών.

Η χρήση καμερών

Είναι προφανές ότι η Τροχαία δεν μπορεί να βρίσκεται παντού. Αυτό που χρειάζεται είναι ένα σύστημα καμερών, οι οποίες μάλιστα τώρα πια στην Ευρώπη, καταγράφουν όχι μόνο την ταχύτητα και την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, αλλά και την ομιλία στο κινητό, τη χρήση ζώνης ή κράνος. Αυτά πρέπει να αυτοματοποιηθούν, να μπουν στην καθημερινότητά μας ώστε να αλλάξουμε τη συμπεριφορά ώστε να μη θρηνούμε τόσους ανθρώπινες ζωές.

Η ταχύτητα

Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην ταχύτητα. Έχουμε υποεκτιμήσει την ταχύτητα και εμείς ως οδηγοί αλλά και η Πολιτεία. Όλοι νομίζουμε ότι οι ταχύτητές μας είναι καλές όμως στην πραγματικότητα δεν είναι, κάτι που αποδεικνύεται με τα νούμερα σε σύγκριση με τους Ευρωπαίους. Πιο αναλυτικά, στην Ελλάδα, πάνω από το 50% των οδηγών υπερβαίνει σε τακτική βάση τα όρια ταχύτητας, ενώ στην Ευρώπη αυτό το νούμερο είναι περίπου κατά μέσο όρο στο 30%. Η ταχύτητα και το κράνος είναι τα δυο ζητήματα στα οποία πρέπει να δώσουμε έμφαση και ως πολίτες, αν θέλουμε να είμαστε ασφαλείς αλλά και ως Πολιτεία αν θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον ασφαλές γύρω μας.

Τα οδικά ατυχήματα οφείλονται σε μια σειρά από ανθρώπινα λάθη που έχουν γίνει. Πρέπει να τονιστεί ότι, κάτι το οποίοι βλέπουμε και στις διεθνείς τάσεις ότι το 60-70%, οφείλεται στο ότι κάποιος από τους δυο ή και οι δυο οδηγοί έτρεχαν πολύ, ειδικά μέσα στην πόλη και ειδικά οι μοτοσικλετιστές, οι οποίοι βλέπουμε ότι το 65% οδηγούν με ταχύτητες πάνω από το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας. Το φαινόμενο αυτό συμβαίνει και με τα μηχανάκια delivery, τα οποία συχνά κυκλοφορούν ανάποδα σε δρόμους για να προλάβουν να παραδώσουν στην ώρα τους τα εμπορεύματα τους με αποτέλεσμα να δημιουργείται ένα χάος στους δρόμους.

Είναι επιτακτική ανάγκη να επικεντρώσουμε στα θέματα τα οποία έχουν σχέση με την ασφάλεια και όχι την εξυπηρέτηση ή με την άνεση. Προφανώς και υπάρχουν ζητήματα και με τα παρκαρισμένα οχήματα και με τους ντελιβεράδες, αλλά δεν είναι εκεί το μείζον θέμα της ασφάλειας. Πρέπει να αναλάβουν δράση τόσο τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης όσο και οι επιστήμονες και οι Πολιτεία ώστε να περαστεί το μήνυμα για χαμηλότερες ταχύτητες με ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση κράνους από τους μοτοσικλετιστές.

Συνέντευξη στην Εκπομπή Χωρίς Πιλότο στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ 100,3 τον Σεπτέμβριο του 2023

2024-05-14T17:32:54+00:00 September 30th, 2023|Categories: Uncategorized|

Leave A Comment