Η συμφόρηση στον Κηφισό δεν είναι το πρόβλημα

Λύση στο κυκλοφοριακό πρόβλημα θα δώσουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, δήλωσε ο συγκοινωνιολόγος Καθηγητής και Διευθυντής του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής της Σχολής Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ, Γιώργος Γιαννής, στο πλαίσιο της μεγάλης έρευνας του ραδιοσταθμού Παραπολιτικά 90,1 για το κυκλοφοριακό στον σημαντικότερο οδικό άξονα της Αττικής, τον Κηφισό.

Σε καμία περίπτωση δεν χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία να γίνουν τα απαραίτητα έργα υποδομής το 2004 καθώς και οι απαραίτητες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα άλλαζαν τα δεδομένα. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Γιαννής, σε καμία πόλη της Ευρώπης δεν λύθηκε το κυκλοφοριακό πρόβλημα με υποδομές. Σε όσες πόλεις δημιουργήθηκαν νέες υποδομές, η κυκλοφοριακή συμφόρηση αυξήθηκε. Πρέπει να καταλάβουμε ότι όσο δίνουμε χώρο στα ΙΧ, τόσο περισσότερο χώρο θα καταλαμβάνουν και τόσο περισσότερα θα κυκλοφορούν. Επομένως, όπως υποστηρίζουν για δεκαετίες οι συγκοινωνιολόγοι, η λύση δεν είναι οδικές υποδομές. Αντιθέτως, τόνισε πως λύση αποτελούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Είπε ακόμα πως υπάρχουν δυο τεράστιοι απόντες, η Πολιτεία η οποία δεν εργάζεται σοβαρά για τα μέσα μαζικής μεταφοράς και οι μετακινούμενοι οι οποίοι δεν θέλουν να αφήσουν το όχημα τους. Όσο συνεχίζουμε σε αυτή την κατεύθυνση, το μόνο που θα βλέπουμε είναι να χειροτερεύει η κυκλοφορία και η συμφόρηση. Δήλωσε χαρακτηριστικά ότι η ερώτηση “Τι θα γίνει στον Κηφισό;” είναι λάθος. Η σωστή ερώτηση είναι “Πώς θα εξυπηρετηθούν όσοι πρέπει να μετακινηθούν στον Κηφισό”. Ο Κηφισός, όπως και κάθε άξονας όπως ο Κηφισός σε όλη την Ευρώπη θα αντιμετωπίζει, πάντα όλο και περισσότερες ώρες της ημέρας, κυκλοφοριακή συμφόρησή. Ανέφερε πως θα πρέπει να δουλεύουμε σοβαρά με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς τονίζοντας πως χρειαζόμαστε καλύτερα μέσα. Το κριτήριο δεν είναι αποκλειστικά και μόνο να υπάρχουν περισσότερα και πιο καθαρά λεωφορεία. Το βασικότερο κριτήριο για την επιλογή του μέσου μεταφοράς για τους μετακινούμενους είναι ο χρόνος. Αν δώσουμε προτεραιότητα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με διαχειριστικά μέτρα, όπως κάνουν σε όλη την Ευρώπη, ο κόσμος θα τα επιλέγει. Σήμερα δεν τα προτιμά διότι η εναλλακτική αυτή είναι πιο αργή.

Στις αντιδράσεις που φαίνεται να υπάρχουν από τους μετακινούμενους, όπως οι ισχυρισμοί «το λεωφορείο δεν εξυπηρετεί την περιοχή που μένω, πολλές φορές ακυρώνονται τα δρομολόγια, άλλες φορές υπάρχει μποτιλιάρισμα και το λεωφορείο πηγαίνει ακόμη πιο αργά», η απάντηση έρχεται άμεσα: «Έχουν απόλυτο δίκιο, για αυτό το λόγο και χρειαζόμαστε καλύτερα μέσα. Εάν δοθεί προτεραιότητα αυστηρά στις λεωφορειολωρίδες, τα ίδια λεωφορεία θα μπορούσαν να κάνουν διπλάσια δρομολόγια».

Ωστόσο έχουν δημιουργηθεί λεωφορειολωρίδες, αλλά μπορεί να μην υπάρχει η κατάλληλη επιτήρηση. Όπως προανέφερε ο κ. Γιαννής, για το γεγονός αυτό ευθύνονται οι δυο μεγάλοι απόντες. Αφενός οι οδηγοί παρκάρουν και κυκλοφορούν μέσα στις λεωφορειολωρίδες και αφετέρου η Πολιτεία μέσω των τροχονόμων και των καμερών δεν αστυνομεύει στο βαθμό που θα έπρεπε. Συνεχίζουμε να είμαστε στη λάθος κατεύθυνση και να είμαστε απόντες από τα θεμελιώδη προβλήματα τα οποία πραγματικά λύνονται, όπως τα αντιμετωπίζουν στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις.

Προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Αυτό είναι το πραγματικό ερώτημα σήμερα για το συγκοινωνιακό της Αθήνας και όχι τι θα γίνει με τη συμφόρηση. Η πλειοψηφία των οδηγών νοιάζεται μόνο για το πως θα παίρνουν το όχημα τους έξω από το σπίτι τους και θα πηγαίνουν γρήγορα για να σταθμεύουν έξω από τη δουλειά τους, διότι ουσιαστικά αυτό που επιδιώκουν όλοι οι οδηγοί είναι να εξαφανιστούν οι υπόλοιποι οδηγοί προκειμένου να φτάνουν οι ίδιοι πιο γρήγορα στον προορισμό τους. Κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί. Αυτό που μπορούμε όμως να εξασφαλίσουμε είναι να κινούνται πολύ πιο γρήγορα με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Χρειάζεται συστηματική δουλειά καθώς είναι σημαντικό να κατανοήσουμε πως οι μετακινούμενοι με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς δεν παραπονιούνται όσο παραπονιούνται οι ΙΧήδες οι οποίοι δεν θέλουν να αλλάξουν τις συνήθειες τους. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης θα πρέπει να αναδεικνύουν όχι μόνο το πρόβλημα της κυκλοφορίας αλλά και το πρόβλημα των μετακινουμένων. Η συζήτηση αυτή γίνεται επί δεκαετίες, όμως η κατάσταση θα χειροτερεύει συνεχώς, όσο εξακολουθούν οι μετακινούμενοι και η Πολιτεία να είναι απαθείς.

Για το «θέμα» με τις λωρίδες στον Κηφισό παραδέχεται πως υπάρχουν δυο ανοιχτά ζητήματα. Είπε χαρακτηριστικά, πως στον Κηφισό μπορούν να γίνουν σημαντικές βελτιώσεις, όπως να σταματήσει η μεταβαλλόμενη διατομή με τις τρεις ή τις τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας. Σημείωσε πως στον άξονα θα πρέπει να υπάρχουν τρεις λωρίδες για καλύτερη ροή. Ένας λόγος της συμφόρησης ενδεχομένως να οφείλεται και σε αυτό. Μπορούμε να βελτιστοποιήσουμε την κυκλοφορία εάν είχαμε σταθερό αριθμό λωρίδων από πάνω μέχρι κάτω. Το δεύτερο ζήτημα αφορά στα συμβάντα, τα οποία είναι αρκετά κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ακόμα και τα μικρά και όχι απαραίτητα σοβαρά συμβάντα στον Κηφισό, όπως πχ ένα όχημα να μείνει χωρίς βενζίνη ή ένα μικρό τρακάρισμα θα πρέπει να αντιμετωπίζεται άμεσα. Ξέρουμε ότι εάν περάσουν 10-15 λεπτά, έχουμε μισή ώρα ουρά, ενώ εάν ξεπεράσουμε τη μισή ώρα, έχουμε 3 ώρες ουρά. Η αντιμετώπιση των συμβάντων θα πρέπει να γίνεται πολύ γρήγορα.

Κατά την άποψή του, ακόμα και αν δεν υπάρχει ΛΕΑ στον Κηφισό, η γρήγορη και έγκαιρη αντιμετώπιση των συμβάντων μπορεί να πραγματοποιηθεί με περισσότερα περίπολα. Εάν αναλογιστεί κανείς ότι η Αττική Οδός έχει ένα σύνολο 110 περιπόλων, ενώ ο Κηφισός έχει 2 γερανούς της Τροχαίας και 2 της Περιφέρειας, μπορεί να αντιληφθεί τη διαφορά στην εξυπηρέτηση. Προφανώς δεν υπάρχει ΛΕΑ, αλλά υπάρχουν έξοδοι στις οποίες μπορούν να είναι σταθμευμένα ή σε αναμονή τα περίπολα και να επιλαμβάνονται πολύ πιο γρήγορα σε περίπτωση συμβάντων. Απαιτείται κατ’ αρχήν σχέδιο και κατά δεύτερον προϋπολογισμός. Για να λυθεί ένα θέμα, θα πρέπει η Πολιτεία να ασχοληθεί σοβαρά και να υπάρχει μια επαγγελματική αντιμετώπιση, όπως ακριβώς γίνεται στην Αττική Οδό. Αντιλαμβάνεται κανείς την τάξη μεγέθους. Είναι περίπου όμοιοι φόρτοι στην Αττική Οδό και στον Κηφισό και βλέπετε ο ένας έχει δεκάδες περίπολα και ο άλλος έχει ελάχιστα. Επομένως, ο Κηφισός είναι ένας ξεχασμένος άξονας. Αυτό βέβαια θα ανακουφίζει στην περίπτωση που υπάρχει ένα συμβάν, να μην υπάρχουν μεγάλες καθυστερήσεις. Εξακολουθούμε όμως να γνωρίζουμε, ότι αν υπάρχει καλύτερη διαχείριση των συμβάντων και δει ο κόσμος ότι ρέει καλύτερα ο Κηφισός, θα πηγαίνουν πολλοί περισσότεροι, θα ξαναγεμίσει και συνεπώς πρόκειται για έναν φαύλο κύκλο. Υπάρχουν θέματα διαχείρισης προς επίλυση, αλλά και πάλι η ζήτηση μετακινήσεων αυξάνεται συνεχώς, δηλαδή το πόσοι θέλουν να μετακινηθούν όλη την ημέρα είναι πολλοί και όσο δίνουμε χώρο στα ΙΧ, το πρόβλημα δεν πρόκειται να λυθεί.

Κλείνοντας, αναφορικά με το αν όλος αυτός ο διαφορετικός φόρτος από τον Κηφισό μεταφέρεται και στους υπόλοιπους δρόμους του λεκανοπεδίου σημείωσε πως το οδικό δίκτυο είναι συγκοινωνούντα δοχεία και πως όταν οι οδηγοί βλέπουν ότι ο ένας άξονας πάει καλύτερα από τον άλλον, τον προτιμούν, γεγονός που μπορεί να αλλάζει μέσα στην εβδομάδα ή μέσα στο μήνα. Συγκεκριμένα, επισήμανε ότι όταν οι οδηγοί βλέπουν ότι μπορούν να πάνε γρηγορότερα από τα στενά, θα προτιμήσουν να κινηθούν από τα στενά, ενώ όταν βλέπουν ότι ο κύριος άξονας είναι άδειος, θα πάνε από τον κύριο άξονα. Πολλές φορές οι οδηγοί παρακολουθούν την κυκλοφορία μέσω της Google, και μάλιστα μπορεί και να αλλάξουν ακόμα και τις μετακινήσεις τους. Για παράδειγμα, σε ορισμένες περιπτώσεις, αν δουν ότι ο δρόμος είναι ανοιχτός θα βγούνε να πάνε κανονικά στη δουλειά τους, ενώ άλλες φορές αν δουν ότι υπάρχει αυξημένη κυκλοφορία, δεν θα μετακινηθούν ή επιστρέφουν πίσω.

Η επιστήμη του Συγκοινωνιολόγου είναι αρκετά σύνθετη και πολύπλοκη και πρέπει να την εμπιστευόμαστε εάν θέλουμε λύσεις. Για το λόγο αυτό υπάρχουν τα δυναμικά μοντέλα διαχείρισης της κυκλοφορίας, όπως θα έπρεπε να χρησιμοποιεί και το κέντρο διαχείρισης της σηματοδότησης στην Αττική. Παρ’ όλα αυτά δεν δίνεται το βάρος εκεί και οι Αρχές όχι μόνο δεν μπορούν να κάνουν ότι πρέπει να κάνουν, αλλά δεν έχουν καταλάβει τι πρέπει να κάνουν. Προφανώς χρειάζονται υποδομές για τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Όμως εξακολουθούμε να μιλάμε για υποδομές, την ώρα που μόνο με τα διαχειριστικά μέτρα μπορούμε να έχουμε πολύ καλύτερη εξυπηρέτηση των μετακινούμενων.

Ξεκαθάρισε τέλος, πως η Αττική χρειάζεται 8 γραμμές μετρό. Όπως τόνισε ο κ. Γιαννής, δεν είναι αποδεκτό για τη γραμμή 4 του μετρό να βάζουμε χρονοδιάγραμμα κατασκευής 10 ετών. Αυτό δεν είναι χρονοδιάγραμμα εξυπηρέτησης των μετακινούμενων αλλά εξυπηρέτησης των εργολάβων. Η υλοποίηση των νέων και επόμενων γραμμών μπορεί να γίνει πολύ πιο γρήγορα. Πρέπει να δοθεί μεγάλη προτεραιότητα στις βασικές υποδομές στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και να υπάρξουν οι κατάλληλες επενδύσεις.

Συνέντευξη στην εκπομπή Πρωινές Ιστορίες στον ραδιοσταθμό Παραπολιτικά 90,1 τον Νοέμβριο του 2023

2024-01-25T18:41:44+00:00 November 28th, 2023|Categories: Uncategorized|

Leave A Comment