Ποια διάταξη του νέου ΚΟΚ θα είναι δυσκολότερο να εφαρμοστεί;
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι ένας νόμος ο οποίος είναι τολμηρός αφού πρόκειται για μια σωστή αλλαγή. Για πρώτη φορά έχει δουλευτεί τόσο πολύ και η φωνή των Συγκοινωνιολόγων έχει ακουστεί. Η μόνη μου ένσταση, είναι ότι σε ορισμένα σημεία, ειδικά για την αφαίρεση της άδειας οδήγησης, είναι πολύ αυστηρός και θα δυσκολευτούν οι Τροχονόμοι να τον εφαρμόσουν. Όλες οι ποινές έχουν εξορθολογικευτεί και μπαίνουν ποινές ανάλογα τη σοβαρότητα της παράβασης, δίνοντας έμφαση προφανώς εκεί που πρέπει: στην ταχύτητα, στο αλκοόλ, στο κινητό, στη ζώνη και το κράνος, στο κόκκινο φανάρι και λιγότερο στα υπόλοιπα, τα οποία είναι δεύτερης κατηγορίας κίνδυνοι. Επίσης έχουν βάλει κλιμακωτά για το αν πας πάνω από 10, 30 ή 50 km/ ώρα πάνω από το όριο ταχύτητας. Όλα αυτά είναι σωστά, αλλά υπάρχουν πολλές διατάξεις όπου εκεί, εκτός από το πρόστιμο που μπαίνει, αφαιρείται και το δίπλωμα. Από τη μια, το να παίρνουν το δίπλωμα πονάει περισσότερο πράγματι, αλλά από την άλλη, είναι το σημείο στο οποίο θα διαπραγματευτεί ο οδηγός με τον Τροχονόμο, και ειδικά στις τοπικές κοινωνίες και στην επαρχία που γνωρίζονται μεταξύ τους, θα δυσκολευτούν οι Τροχονόμοι να εφαρμόσουν ένα τόσο αυστηρό σύστημα.
Υπάρχουν αλλαγές στο ήδη υπάρχον Point System με τον νέο ΚΟΚ;
Όχι, δεν αλλάζει το point system, το οποίο έτσι κι αλλιώς δεν λειτουργεί καλά. Όταν έχουμε 200 το πολύ αφαιρέσεις διπλωμάτων τον χρόνο, πάει να πει ότι δεν λειτουργεί. Είναι αδύνατο να μας λένε ότι 50.000-100.000 παραβάσεις καταγράφονται ετησίως και να έχουμε όλες και όλες 200 αφαιρέσεις διπλωμάτων τον χρόνο. Αυτό δείχνει ότι τα συστήματα των παραβάσεων με το point system δεν είναι συνδεδεμένα και είναι κάτι το οποίο πρέπει πλέον με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης να ξαναλειτουργήσει. Με τον ήδη υπάρχον ΚΟΚ, πρέπει η Τροχαία να περνάει χειροκίνητα τις κλήσεις στο point system. Το σύστημα αυτό λειτουργεί στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και όχι στην Τροχαία, τα συστήματα των δυο Υπουργείων δεν είναι απαραίτητα συνδεδεμένα μεταξύ τους. Πρέπει να καταλάβουμε ότι με το χέρι δεν πρόκειται να μπορέσουν να διεκπεραιώσουν τόσα πολλά πρόστιμα και το πρώτο πράγμα που θα ξεχάσουν είναι να περάσουν τις κλήσεις στο point system, οπότε κάνουν ένα μέρος της διαδικασίας και μερικές φορές δεν προχωράει παραπέρα. Το αν πληρώνονται οι κλήσεις και αν φτάνουν στους παραλήπτες, είναι δεύτερη συζήτηση η οποία τελικώς δεν βγάζει κάπου.
Για αυτό, ο νέος ΚΟΚ συνοδεύεται και από την ψηφιακή κλήση που προχωράει και από τις κάμερες, έτσι ώστε να σταματήσουμε να στηριζόμαστε στην χειρωνακτική δουλειά των Τροχονόμων που είναι πεπερασμένη και να μπούμε στην αυτοματοποίηση. Οι κάμερες μπορούν να γράφουν με σταθερό ρυθμό όλες τις παραβάσεις και αυτόματα, με την ψηφιακή κλήση, να πηγαίνουν οι κλήσεις στους παραβάτες. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα το σύστημα του νέου ΚΟΚ και των παραβάσεων που είναι εξορθολογισμένο να είναι πλέον αποτελεσματικό. Είναι η πρώτη φορά που ο ΚΟΚ συνοδεύεται με μέτρα εφαρμογής, έτσι ώστε να είναι αποτελεσματικός και να μην είναι ένας νόμος που απλώς τον έχουμε και τον κοιτάμε.
Θα υπάρχει κάποια περίοδος προσαρμογής σχετικά με το νέο μέτρο των 30km/h;
Όπου εφαρμόστηκε το μέτρο των 30 km/h και όποιες αλλαγές έγιναν, προφανώς είχαν περιόδους σταδιακής προσαρμογής. Πρώτον, τα 30 km θα ισχύσουν από 01/01/2026, άρα θα υπάρξει μία περίοδος να προετοιμαστούν οι Δήμοι και να χωνέψουν οι οδηγοί τις αλλαγές. Μετά τους πρώτους μήνες, προφανώς αντί να βάζουν κλήσεις, θα κάνουν συστάσεις, όπως έκαναν και στην Ουαλία, στην Ισπανία, στο Παρίσι και στις Βρυξέλλες και στη συνέχεια θα αρχίσουν να γράφουν. Από εκεί και πέρα, σε όλα τα κράτη δεν έχουν τις κάμερες ανοιχτές 24 ώρες σε λειτουργία. Έχουν τις κάμερες ανοιχτές τις ώρες που υπάρχει μεγάλη επικινδυνότητα, το βράδυ που αναπτύσσεται ταχύτητα, σε σημεία τα οποία είναι επικίνδυνα, στις διασταυρώσεις και σιγά σιγά, γράφουν συνεχώς περισσότερους για να αλλάξει η συμπεριφορά.
Δεν είναι ο στόχος να τους γράψεις όλους και είναι αδύνατον να το κάνεις αυτό από την αρχή. Εκ των πραγμάτων, θα υπάρχει μία περίοδος προσαρμογής κατά την οποία είναι πολύ πιο εύκολο να ρυθμίζουν την ένταση της αστυνόμευσης με ηλεκτρονικό τρόπο, δηλαδή πόσες ώρες είναι ανοιχτές οι κάμερες, παρά να προσπαθούν να το πετύχουν από τους Τροχονόμους σε όλη την Ελλάδα. Επομένως, η κατεύθυνση του νέου ΚΟΚ και της οργανωμένης εφαρμογής του υπάρχει και πιο συγκεκριμένα, το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει προκηρύξει και προχωράει το σύστημα της ψηφιακής παράβασης και της διασύνδεσης των καμερών με την ψηφιακή παράβαση. Τα συστήματα πλέον θα συνδέονται ηλεκτρονικά και όχι με τους ανθρώπους που δεν θα προλαβαίνουν να τα διεκπεραιώσουν.
Ποια είναι η κατάσταση με τα ταξί και τις λεωφορειολωρίδες στον νέο ΚΟΚ;
Τα πράγματα είναι απλά, στην Αθήνα έχουμε 40 ταξί ανά 10.000 κατοίκους, στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές πόλεις έχουμε αντίστοιχα 22. Πρώτον, έχουμε πολλά ταξί και δεύτερον, δεν υπάρχουν καθόλου κάμερες επιτήρησης που έχουν όλες οι άλλες πόλεις. Από τις 25 μεγαλύτερες πόλεις της Ευρώπης, οι μισές αφήνουν τα ταξί να μπαίνουν στις λεωφορειολωρίδες, οι άλλες μισές δεν τα αφήνουν. Στην περίπτωση μας, στην Αθήνα πρέπει να είμαστε στην πλευρά που δεν αφήνουμε το ταξί στις λεωφορειολωρίδες. Διότι αν μπουν τα ταξί, θα καταργηθεί η προτεραιότητα των λεωφορείων, δεν έχουμε αυτή την πολυτέλεια γιατί έχουμε πολλά ταξί.
Δόθηκε μία ενδιάμεση λύση η οποία ήταν εξαιρετική και τελείως στη σωστή κατεύθυνση συγκοινωνιακά, να επιτρέπεται στα ταξί αν είναι πίσω από το λεωφορείο να επιβιβάζουν και να αποβιβάζουν γιατί δεν το ενοχλούν, ενώ αν είναι μπροστά από το λεωφορείο, δεν θα πρέπει να σταματάνε. Προτάθηκε επίσης ένα μέτρο που είναι πολύ καλό για το περιβάλλον, τα ηλεκτρικά ταξί να μπορούν να μπαίνουν στις λεωφορειολωρίδες, το οποίο είναι κίνητρο και για τα ταξί, όπως επίσης και τα οχήματα με ΑΜΕΑ. Άρα έγιναν βήματα έτσι ώστε, χωρίς να ακυρώσουμε τις λεωφορειολωρίδες, να βάλουμε τα ταξί μέσα με έναν πολύ έξυπνο τρόπο.
Τον νέο αυτό ΚΟΚ τον περιμέναμε από το 2007 και είναι σημαντικό ότι καταφέρνει να βρεθεί μια ισορροπία ανάμεσα σε όλους. Αυτή τη φορά πρόκειται για έναν τολμηρό ΚΟΚ ο οποίος είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό RealFM3 τον Ιούνιο του 2025
Leave A Comment