Γνωρίζετε μέσα από τις μελέτες που πραγματοποιείτε τι πρέπει να γίνει για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας στη χώρα;
Πράγματι, δουλεύουμε χρόνια τόσο στην οδική ασφάλεια όσο και στην αστική κινητικότητα και έχουμε και διεθνείς εμπειρίες, και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, και έχουμε δει τι χρειάζεται να γίνει. Η αλήθεια είναι, όμως, ότι η κοινωνία δεν μας ακούει. Και η πολιτικοί και η κοινωνία δείχνουν άτολμοι στο να κάνουν αλλαγές για μία πιο ήρεμη οδήγηση μέσα στις πόλεις. Αυτή είναι η λύση και για να μην έχουμε ατυχήματα, αλλά και για να αναπτυχθεί περισσότερο η ποιότητα ζωής και η κυκλοφορία ποδηλάτων, πατινιών και πεζών, που αποτελούν έναν βιώσιμο τρόπο λειτουργίας της πόλης.
Πως και αποφασίσατε να τρέξετε Μαραθώνιους και πως το συνδυάζετε με το κυκλοφοριακό;
Είμαι μαραθωνοδρόμος και από μικρή ηλικία τρέχω Μαραθώνιους. Έχω τρέξει ήδη 67 και την Κυριακή θα τρέξω τον 68ο. Το ζήτημα είναι ότι οι Συγκοινωνιολόγοι, ειδικά στην Ελλάδα, είμαστε σε απόγνωση. Λέμε συνέχεια τι πρέπει να γίνει, λέμε τη διεθνή εμπειρία, φέρνουμε λύσεις, μελετάμε, αλλά υπάρχει μια τεράστια ατολμία. Για αυτό τον λόγο, αποφάσισα πριν 30 μήνες ότι πρέπει να περάσουμε το μήνυμα με έναν διαφορετικό τρόπο. Συνδύασα το πάθος που έχω με τους Μαραθώνιους με τη δουλειά του Συγκοινωνιολόγου και αποφάσισα να τρέξω 30 Μαραθώνιους σε 30 μήνες για να προωθήσουμε τα 30 χλμ/ώρα ως όριο ταχύτητας σε όλες τις πόλεις.
Πώς θα μπορούσε να υλοποιηθεί το μέτρο των 30 χλμ/ώρα;
Το μέτρο αυτό έχει αποδειχθεί παγκοσμίως ότι δουλεύει εξαιρετικά καλά στις πόλεις, με εξαίρεση προφανώς σε κάποιους βασικούς άξονες. Το όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα μπορεί να επιφέρει κατά μέσο όρο μείωση 37% στους νεκρούς καθώς και 18% μείωση στους ρύπους. Αξίζει να σημειωθεί ότι κανένα άλλο μέτρο μέχρι τώρα δεν έχει φέρει τόσο γρήγορα, μια τόσο μεγάλη μείωση. Το κόστος είναι ελάχιστο, απλώς αλλάζουμε λίγο τις συνήθειες μας. Μέσα στην ημέρα, έτσι κι αλλιώς δεν κινούμαστε με ταχύτητα μεγαλύτερη των 30 χλμ/ώρα. Το βράδυ επηρεάζεται περισσότερο, γιατί τότε γίνονται και τα περισσότερα ατυχήματα. Αλλά ακόμη και τότε, πολύ συχνά τρέχουμε για να φτάσουμε με φόρα στο επόμενο φανάρι και να σταματήσουμε. Με τα 30 χλμ/ώρα απλώς φτάνουμε πιο ήρεμα και πιο αργά στο επόμενο φανάρι.
Έχει αποδειχθεί ότι η επιβάρυνση στον χρόνο διαδρομής είναι μηδενική. Άρα, έχει πολύ μικρή έως καθόλου επιβάρυνση στις συνήθειες μας, με τεράστιο αποτέλεσμα. Πολλές φορές ακούμε τους οδηγούς να λένε ότι έχουν αγοράσει ένα ωραίο αυτοκίνητο και ότι με 50 χλμ/ώρα στην πόλη αισθάνονται πάρα πολύ ασφαλείς. Πράγματι, έχουν πάρα πολύ δίκιο, αλλά αξίζει να τονίσουμε ότι τα 30 χλμ/ώρα στην πόλη δεν είναι για τους οδηγούς ΙΧ. Είναι για αυτούς που σκοτώνονται γύρω από αυτούς, έξω από το ΙΧ, δηλαδή για τους πεζούς, τους ποδηλάτες και ειδικά για τους μοτοσικλετιστές.
Μπορεί το μέτρο των 30 χλμ/ώρα να φέρει αλλαγές στην αστική κινητικότητα και στην περαιτέρω εμφάνιση ηλεκτρικών πατινιών;
Ακριβώς, είναι θεμελιωδώς και κατεξοχήν επιτυχημένο μέτρο και έρχεται η ώρα να το φέρουμε και στην Ελλάδα. Εμείς οι Συγκοινωνιολόγοι το λέμε εδώ και χρόνια, γι’ αυτό και αποφάσισα να τρέξω αυτή την προσπάθεια με τους 30 Μαραθωνίους σε 30 μήνες. Αυτή η εκστρατεία έχει τεράστια απήχηση παγκοσμίως, σε όλα τα μέσα ενημέρωσης και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και υπάρχει μεγάλη κινητοποίηση. Κάθε μήνα, μία νέα πόλη στην Ευρώπη βάζει όριο ταχύτητας τα 30 χλμ/ώρα. Πρόσφατα το έκανε το Άμστερνταμ, και πριν από αυτό, όλες οι πόλεις της Ουαλίας. Το 2021, όλη η Ισπανία αποφάσισε με νόμο ότι όλες οι πόλεις θα έχουν ως όριο ταχύτητας τα 30 χλμ/ώρα, εκτός από ορισμένους βασικούς άξονες. Το ίδιο έχουν κάνει το Παρίσι και οι Βρυξέλλες και τα αποτελέσματα είναι θεαματικά.
Για αυτό κάνουμε αυτή την καμπάνια, για να ευαισθητοποιήσουμε την κοινή γνώμη. Από όταν ξεκίνησα, πάρα πολλοί, γνωστοί και άγνωστοι γύρω μας, έτυχε να δουν αυτή την προσπάθεια, η οποία έχει λάβει πολύ μεγάλη δημοσιότητα, άλλαξαν τις συνήθειες τους και παραδέχτηκαν τελικώς ότι αυτή είναι η λύση. Πρέπει να περαστεί από όλους το μήνυμα ότι η ήρεμη οδήγηση βοηθάει τα πάντα, βοηθάει την υγεία μας, την κυκλοφορία, τους ευάλωτους χρήστες και γενικότερα βοηθάει σε μια καλύτερη ποιότητα ζωής στην πόλη.
Έχει απήχηση η καμπάνια αυτή για τη μείωση των ρύπων και των δυστυχημάτων στην Πολιτεία;
Κάνουμε συνέχεια προσπάθειες και η Κυβέρνηση αυτή το έχει δει πάρα πολύ θετικά. Είναι η πρώτη Κυβέρνηση που τολμά να βάλει στην ατζέντα της το όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα στις κατοικημένες περιοχές και είναι προγραμματισμένο, όπως έχει ανακοινωθεί και όπως το έχουμε συζητήσει πολύ εκτενώς, να το εισάγουν στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας τον οποίο περιμένουμε από στιγμή σε στιγμή.
Συγκεκριμένα, το όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα θα είναι υποχρεωτικό σε όλες τις πόλεις στην Ελλάδα, προφανώς με εξαίρεση κάποιους βασικούς άξονες. Σταδιακά, θα εφαρμοστεί σε όλη τη χώρα, το οποίο θα μας ανακουφίσει κιόλας, ειδικά στην Ελλάδα, όπου το 35% των νεκρών σε οδικά ατυχήματα είναι μοτοσικλετιστές. Αυτούς θα τους σώσουμε. Έχουμε δει πως στην Ελλάδα, από τους 630 νεκρούς ετησίως, μπορούμε να σώσουμε 100 ζωές μόνο με αυτό το μέτρο. Για αυτό πρέπει να προχωρήσουμε γρήγορα με αυτό το μέτρο καθώς μπορούμε να δούμε μια νέα φυσιογνωμία πόλης. Είναι καλό για την υγεία των οδηγών καθώς και για την ασφάλεια των πεζών και των μοτοσικλετιστών. Τα τελευταία 3-4 χρόνια, το όριο ταχύτητας των 30 χλμ/ώρα έχει εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη, και ήρθε η ώρα να το εφαρμόσουμε και στην Ελλάδα.
Στο κομμάτι αμιγώς του Μαραθωνίου, ποιος είναι ο στόχος;
Οι Μαραθώνιοι θέλουν συστηματική προσπάθεια και έναν σταθερό ρυθμό, τόσο στην προπόνηση όσο και στον αγώνα. Εγώ τρέχω συνέχεια, περίπου 3 φορές εβδομάδα αλλά τρέχω 52 εβδομάδες τον χρόνο. Το ίδιο θέλει και η κυκλοφορία και η πόλη μας. Πρέπει να είμαστε ήρεμοι αλλά συνέχεια να οδηγούμε με προσοχή. Μάλιστα, όπως κάνουμε σιγά σιγά αλλαγές στην πόλη, έτσι και στον Μαραθώνιο, προχωράμε τα χιλιόμετρά μας για να τερματίσουμε. Οι 30 τελευταίοι Μαραθώνιοι που έχω τρέξει είναι κάτω από 4 ώρες, δηλαδή υπάρχει ένας στόχος, έχω έναν σταθερό ρυθμό και φροντίζω κάθε φορά να καταφέρω να είμαι κάτω από 4 ώρες.
Ο Μαραθώνιος είναι μια φιλοσοφία ζωής. Το τρέξιμο είναι ένα φάρμακο που σε βοηθάει να έχεις υγεία σωματικά και μυϊκά, αλλά και να έχεις και μία πνευματική ενέργεια και καλύτερο έλεγχο όλων των καταστάσεων. Στα 42 χλμ του Μαραθωνίου πολλά συμβαίνουν και πρέπει να τα αντιμετωπίσεις, έτσι και στη ζωή. Πολλά συμβαίνουν, τα οποία και αντιμετωπίζουμε, έχοντας τον ρυθμό μας. Ως Συγκοινωνιολόγοι, επιμένουμε στην επιστήμη και στα αποτελέσματα της, γι’ αυτό και θέλουμε να τα εφαρμόσουμε και στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη. Και βλέπουμε ότι τα αποτελέσματα έρχονται, έστω και αργά.
Συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό Κανάλι Ένα 90.4 τον Νοέμβριο του 2024
Leave A Comment