H απόφαση να πραγματοποιηθεί η πιλοτική λειτουργία του μετρό όλο το 24ωρο τα Σαββατοκύριακα, τι προβλήματα ενδεχομένως μπορεί να λύσει;
Κάθε τι που κάνουμε, προφανώς έχει και τα υπέρ και τα κατά του. Αυτό το οποίο συχνά ξεχνάμε είναι ότι η αδράνεια έχει μεγαλύτερο κόστος και σε αυτή την περίπτωση, αυτή η πρωτοβουλία της 24ωρης λειτουργίας του μετρό τα Σαββατοκύριακα είναι πολύ σωστή, διότι τα θετικά είναι πολύ περισσότερα, τα οποία όμως έχουμε μάθει να μην τα αναγνωρίζουμε. Δηλαδή το ότι θα πηγαίνουν οι νέοι με το μετρό στο σπίτι τους και όχι μεθυσμένοι με ΙΧ, είναι κάτι το οποίο είναι εξαιρετικά θετικό. Αν υπολογίσουμε και το κόστος της συμφόρησης και το κόστος των ατυχημάτων που θα γλιτώσουμε, το κόστος που πρέπει να πληρώνουμε για να λειτουργούν και να γίνεται η σωστή συντήρηση, οδηγεί σε συνολικό αποτέλεσμα υπέρ της κοινωνίας.
Τι παραπάνω κόστος μπορεί να υπάρχει με την 24ωρη λειτουργία του μετρό;
Το βασικό ζήτημα είναι ότι το βράδυ γίνεται η συντήρηση του μετρό και για να γίνει η συντήρηση ανάμεσα στα δρομολόγια που θα είναι αραιά το βράδυ, χρειαζόμαστε περισσότερο προσωπικό, άρα θα είναι πιο ακριβή και η συντήρηση. Αυτό όμως που κερδίζουμε είναι τεράστιο, κερδίζουμε μία νέα κουλτούρα, να μην πηγαίνουμε παντού με το αυτοκίνητό μας και να αποφεύγουμε την οδήγηση με αλκοόλ. Είναι η έμπρακτη υποστήριξη της Πολιτείας στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, γιατί η Πολιτεία συχνά μας έχει μάθει να λέει, ναι, τα υποστηρίζω, αλλά να μην κάνει πολλά. Τώρα τελευταία έχει αρχίσει να κάνει πολλά, τόσο με τη νυχτερινή λειτουργία των ΜΜΜ όσο και με το νέο στόλο λεωφορείων. Άρα είναι στη σωστή κατεύθυνση, αυτό που πρέπει να αντιληφθούμε είναι ότι δεν υπάρχει μέτρο το οποίο είναι μόνο θετικό. Αυτό το μέτρο όμως είναι θετικό για την κοινωνία και αν δεν το εφαρμόζαμε, το αρνητικό κόστος για την κοινωνία θα ήταν μεγαλύτερο.
Σε τι κατάσταση βρίσκονται τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς από άποψη ισολογισμού;
Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς σε οποιαδήποτε πόλη στον κόσμο δεν μπορούν να είναι πλήρως αυτοχρηματοδοτούμενα, οπότε έχουν επιδότηση. Επομένως, τώρα θα παίρνουν λίγο μεγαλύτερη επιδότηση. Αν βάλουμε όλα τα κόστη στο τραπέζι, προφανώς το ισοζύγιο είναι θετικό, απλώς αγνοούμε πολλές φορές το κόστος της αδράνειας, δηλαδή το πόσο κοστίζει να μην εφαρμόσουμε ένα μέτρο. Η Νέα Υόρκη είναι το κατεξοχήν παράδειγμα όπου το μετρό λειτουργεί και τη νύχτα όπως και τα δωρεάν Μέσα Μαζικής Μεταφοράς υπάρχουν σε διάφορες πόλεις στην Ευρώπη, από τον Ταλλίν και το Λουξεμβούργο μέχρι και μερικές γαλλικές πόλεις. Πάντως, αυτό που θέλει εν προκειμένω βελτιστοποίηση είναι το πόσα δρομολόγια θα έχει ανά ώρα τη νύχτα. Γιατί από τη μία δεν γίνεται να είναι πάρα πολύ συχνά, γιατί πρέπει να γίνεται συντήρηση, και από την άλλη, πρέπει να είναι τόσο συχνά έτσι ώστε να έχει αποτέλεσμα το μέτρο. Το γεγονός είναι ότι θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται πιλοτικά και εκεί θα δουν και το πόσα δρομολόγια χρειάζονται.
Μήπως με την 24ωρη λειτουργία, εγείρονται και ζητήματα ασφάλειας και νυχτερινής παραβατικότητας στον χώρο του μετρό;
Ας αφήσουμε να γίνει πιλοτικά η λειτουργία, να δούμε ποια είναι τα πραγματικά θέματα, γιατί πολύ σωστά τώρα σκεφτόμαστε ότι μπορεί να συμβούν διάφορα θέματα. Αυτή είναι η λογική της πιλοτικής λειτουργίας, κοιτάζουμε και παίρνουμε τις αντίστοιχες αποφάσεις, ώστε η Κυβέρνηση να αποφασίσει εάν θα συνεχιστεί αυτό το μέτρο και πώς θα συνεχιστεί. Σωστά τώρα κάνουμε τις δοκιμές όπως πρέπει και χωρίς καμία έκπτωση, έτσι ώστε να έχουμε καλύτερη εξυπηρέτηση και καλύτερη ασφάλεια τελικώς στο δρόμο. Με αυτό το μέτρο παίρνουμε την ανασφάλεια από την οδική κυκλοφορία και την μετατρέπουμε σε ασφαλή κυκλοφορία στο μετρό. Στο μετρό όλοι γνωρίζουμε πως δεν υπάρχουν ατυχήματα.
Σε περίπτωση που το μέτρο επεκταθεί πέρα από την πιλοτική λειτουργία, η εφαρμογή του θα είναι Παρασκευή και Σάββατο;
Το Σαββατοκύριακο είναι αυξημένη η ζήτηση και τότε πρέπει να μπει διότι τις υπόλοιπες μέρες, η ζήτηση είναι μικρή. Άλλωστε και όσες ευρωπαϊκές πόλεις βάζουν εικοσιτετράωρη λειτουργία, είναι συνήθως το Σαββατοκύριακο.
Συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό 984Radio τον Ιούλιο του 2025
Leave A Comment