Πόσο δύσκολο είναι για έναν αθλητή να δώσει 30 τόσο δύσκολους αγώνες-Μαραθώνιους σε ένα τόσο μικρό χρονικό διάστημα;
Δεν ξεκίνησα ξαφνικά, τρέχω μεγάλες αποστάσεις και Μαραθώνιους από μικρός. Έχω τρέξει σε αρκετούς Μαραθώνιους τα τελευταία 10 χρόνια. Τρέχω δυόμισι χιλιάδες χιλιόμετρα περίπου κάθε χρόνο με 3-4 ημέρες προπόνηση για 52 εβδομάδες. Ξεκίνησα τυχαία να τρέχω Μαραθώνιους κάθε μήνα, λίγο μετά την πανδημία όπου είχαμε γραφτεί σε Μαραθώνιους που αναβαλλόταν και κάποια στιγμή έπεσαν ο ένας μετά τον άλλον και αντιλήφθηκα ότι τελικώς δεν είναι τόσο δύσκολο να τρέχεις κάθε μήνα έναν Μαραθώνιο. Έτσι οι 4 μαραθώνιοι του 2021, έγιναν 8 το 2022, 13 το 2023 και συνεχίζουμε το 2024. Και κάποια στιγμή το 2022 σκέφτηκα αφού κάνω όλη αυτή την προσπάθεια όλα αυτά τα χρόνια ως Καθηγητής στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, στην οδική ασφάλεια και στην Ελλάδα και διεθνώς, αξίζει να κάνουμε και μια προσπάθεια να περάσουμε με έναν διαφορετικό τρόπο το μήνυμα για ασφαλέστερη οδήγηση για χαμηλότερες ταχύτητες σε όλη την Ευρώπη.
Αποφάσισα λοιπόν να συνδυάσω τα 2 πάθη μου, αυτό της επιστήμης και εκείνο του τρεξίματος για έναν καλό σκοπό, να τρέξω 30 Μαραθώνιους σε 30 μήνες με στόχο την υιοθέτηση των 30χλμ/ώρα ως όριο ταχύτητας σε ολόκληρη την πόλη, προφανώς με εξαίρεση κάποιος κεντρικούς άξονες. Ξεκίνησα το καλοκαίρι του 2022 και από τότε σχεδόν κάθε μήνα τρέχω Μαραθώνιους, κατά μέσο όρο τους τελευταίους 24 μήνες έχω τρέξει 24 Μαραθώνιους. Και αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι βρίσκω πάρα πολύ μεγάλη ανταπόκριση στο να περάσουμε το μήνυμα που ισχύει τόσο στην οδήγηση όσο και στους Μαραθώνιους. Τρέχουμε λίγο πιο αργά για να έχουμε δυνάμεις για πιο μετά και το ίδιο συμβαίνει και στην κυκλοφορία, τρέχουμε λίγο πιο αργά ώστε να μην έχουμε ατυχήματα και να έχουμε μια πιο άνετη οδήγηση. Άρα η φιλοσοφία των δύο είναι πολύ ταιριαστή.
Η Ζυρίχη ήταν ο τελευταίος σας αγώνας, ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι;
Τώρα την άνοιξη έχει πιο πολλούς Μαραθώνιους. Από την αρχή του χρόνου έχω κάνει ήδη 5 Μαραθώνιους. Στη Σεβίλλη, στη Βαρκελώνη, στο Παρίσι, και πρόσφατα στη Ζυρίχη που είχε πάρα πολύ κρύο, δυσκολευτήκαμε αλλά τα καταφέραμε παρά τη χιονοθύελλα. Ελπίζω τον Μάιο στην Ουτρέχτη να μην κάνει κρύο. Αν βρέχει, έχει λίγο τις δυσκολίες του, αλλά αν το βάζεις στο μυαλό σου να κρατάς το ρυθμό χιλιόμετρο-χιλιόμετρο και με τη σωστή προετοιμασία, πάντα τα καταφέρνεις. Το μυστικό για έναν καλό Μαραθώνιο είναι η σωστή ξεκούραση πριν και μετά τον αγώνα.
Μένοντας λίγο στο κοινωνικό αντίκτυπο της καμπάνιας για τα 30km/h, τι αποτέλεσμα θα είχε ένα τέτοιο μέτρο στην Κρήτη;
Ειδικά η Κρήτη είναι από τις περιοχές με υψηλούς δείκτες ατυχημάτων και αρκετούς νεκρούς και σοβαρά τραυματίες. Παρότι όλοι το υποεκτιμούμε, η ταχύτητα είναι από τους βασικότερους παράγοντες και ιδιαίτερα μέσα στις πόλεις όπου εκεί έχουμε το 70% των νεκρών σε πεζούς, ποδηλάτες και μοτοσυκλετιστές. Αν είναι κάποιος μέσα στο αυτοκίνητό του, θα πάει άνετα και με ασφάλεια και με 50 km/h. Όμως σε όλη την Ευρώπη, συνεχώς περισσότερες πόλεις υιοθετούν τα 30 km/h, όχι για την ασφάλεια των οδηγών των ΙΧ αλλά για τους πεζούς, τους ποδηλάτες και τους μοτοσυκλετιστές.
Μια πρόσφατη παγκόσμια έρευνά μας έδειξε ότι το όριο ταχύτητας των 30km/h μπορεί να οδηγήσει σε μείωση των νεκρών κατά μέσο όρο κατά 37% μέσα στην πόλη. Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά και πρέπει να πούμε ότι δεν υπάρχει ιδιαίτερη μείωση της μέσης ταχύτητας μέσα στην ημέρα. Γενικώς την ημέρα έχει αρκετή κυκλοφορία, δεν έχει και πολλά ατυχήματα, με εξαίρεση τις μοτοσυκλέτες. Το πρωί δεν θα χάσει κανένας ιδιαίτερο χρόνο εάν τηρεί τα όρια ταχύτητας. Αντίθετα θα σωθούν πολλές ζωές ειδικά από τους μοτοσικλετιστές που τρέχουν ακόμα και το πρωί. Το βράδυ όμως θα σώσουμε πολλές παραπάνω ζωές πεζών από τα αυτοκίνητα που τους παρασέρνουν, αλλά και μοτοσυκλετιστών που μπορούν να παρασυρθούν από άλλα οχήματα ή μπορεί να τρέχουν και ίδιοι. Εκεί θα χαθούν μερικά λεπτά το βράδυ, αλλά όχι πολλά και αυτό γιατί θα πάμε στο επόμενο φανάρι να σταματήσουμε. Θα έχουμε τεράστια βελτίωση στην ασφάλεια και όταν εφαρμοστεί αυτό το μέτρο, όλη η κυκλοφορία γίνεται πιο ήρεμη και πιο ασφαλής.
Στις πιο πολλές ευρωπαϊκές πόλεις που το έχουν εφαρμόσει, γίνονται όλοι πιο ήρεμοι και σταματάει να φοβάται ο πεζός και ο ποδηλάτης να βγει στο δρόμο και κυκλοφορεί πιο εύκολα. Γεμίζει η πόλη ζωή, γεμίζει πεζούς και ποδηλάτες. Στην Ισπανία που υπάρχουν αντίστοιχα πολλές μοτοσικλέτες, όπως και στην Ελλάδα, δεν έχουν τόσα πολλά ατυχήματα μοτοσικλετιστών. Κι αυτό γιατί και φοράνε κράνος αλλά και έχει εφαρμοστεί από το 2021 όριο ταχύτητας σε όλες τις πόλεις της Ισπανίας τα 30 km/h. Επομένως, πηγαίνουν όλοι πιο αργά και ενώ έχουνε τους ίδιους μοτοσικλετιστές με την Ελλάδα, έχουν πολύ λιγότερους νεκρούς και τραυματίες.
Πιστευτέ πως αυτό αποτελεί ζήτημα κανόνων ή παιδείας;
Οι κανόνες και η παιδεία είναι το ίδιο πράγμα κατά βάθος, διότι μέσα από τους κανόνες εκπαιδεύουμε και βελτιώνουμε τη συμπεριφορά μας. Ουσιαστικά πετυχαίνουμε την καλύτερη παιδεία οδικής ασφάλειας, άρα το ένα φέρνει το άλλο. Όμως η κουλτούρα ασφαλούς συμπεριφοράς στον δρόμο ξεκινά από την Πολιτεία και στη συνέχεια ακολουθούν οι πολίτες. Όταν βλέπουμε έναν Τροχονόμο να κοιτάει αλλά να μην γράφει τον μοτοσικλετιστή χωρίς κράνος, δημιουργούμε αυτόματα τη λάθος παιδεία και τη λάθος εντύπωση ότι δεν είναι σοβαρό το ζήτημα του κράνους. Άρα αφού Τροχονόμος δεν γράφει, συνεισφέρει και αυτός στην κακή συμπεριφορά ότι δεν είναι τόσο σοβαρό ζήτημα. Όταν όμως οι κανόνες για το κράνος και για την ταχύτητα τηρούνται συστηματικά από την Τροχαία, τότε αυτό είναι και ένα μήνυμα πως πρέπει να αλλάξουμε συμπεριφορά μας και να αλλάξει και η παιδεία μας. Η παιδεία αλλάζει και με το σχολείο αλλά και με την ευαισθητοποίηση κυρίως των μπαμπάδων. Ο νέος οδηγός έχει μάθει να οδηγεί από τον πατέρα του από τους γονείς του. Εκεί παίρνει το παράδειγμα και εκεί πρέπει να στοχεύουν οι εκστρατείες ευαισθητοποίησης για καλύτερη συμπεριφορά. Όμως, δεν παύει να ισχύει ότι και σε όλο τον κόσμο, ότι οι κανόνες και η αστυνόμευση φέρνουν πολύ γρήγορα αποτελέσματα.
Συνέντευξη στην εκπομπή CRETA Ενημέρωση στον τηλεοπτικό σταθμό Creta TV τον Απρίλιο του 2024
Leave A Comment