Νέος ΚΟΚ, συμφόρηση, ταξί και λεωφορειολωρίδες

Η κίνηση στον δρόμο αποτελεί «βραχνά» για χιλιάδες οδηγούς καθημερινά.

Με βάση τα τελευταία έργα που ακούγονται για το μετρό αλλά και το Flyover στη Θεσσαλονίκη, υπάρχει τρόπος να αλλάξει η κίνηση στους δρόμους της χώρας;

Όσον αφορά τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητό μας, δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι. Η κυκλοφορία δεν έχει λύση, ούτε το κυκλοφοριακό έχει λύση. Αυτό όμως που έχει λύση, είναι πως μπορούμε να δώσουμε καλύτερη εξυπηρέτηση στις μετακινήσεις και είναι ουσιαστικά αυτό που κάνουν σε όλη την Ευρώπη και σε αρκετές άλλες πόλεις στον κόσμο. Η βασική αρχή της επιστήμης του Συγκοινωνιολόγου είναι ότι η κυκλοφορία πάντα ισορροπεί στη συμφόρηση. Όσους δρόμους και να κάνουμε, όσο και να βελτιστοποιήσουμε τα φανάρια και την κυκλοφορία, τόσο θα έχουμε συμφόρηση ειδικά κατά τις ώρες αιχμής. Γι’ αυτό σε μια πόλη σαν την Αθήνα, η οποία συνεχώς αναπτύσσεται, έχουμε περισσότερα αυτοκίνητα και περισσότερα μετακινήσεις. Ο μόνος τρόπος να έχουμε καλύτερη εξυπηρέτηση μετακινούμενων είναι ουσιαστικά με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς ώστε να πηγαίνουν οι πολλοί με τα μέσα πιο άνετα και πιο γρήγορα. Πρέπει να αντιληφθούμε επίσης ότι τα λεωφορεία καθυστερούν επειδή είναι κολλημένα στην κίνηση λόγω των ΙΧ.

Υπάρχει λύση για την κίνηση στον Κηφισό, όπου οι καθυστερήσεις καθημερινά ξεπερνούν την μια ώρα και δεν εξυπηρετεί το μετρό;

Δεν μπορεί να γίνει τίποτα για το κυκλοφοριακό. Δεν χωράμε όλοι σε αυτή την πόλη, να είμαστε όλοι στον Κηφισό. Αυτό όμως που μπορεί να γίνει είναι να δώσουμε εναλλακτικές διαδρομές, να μπορούν κάποιοι να χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (λεωφορείο και μετρό). Όταν περιορίστηκε η κυκλοφορία στις λεωφορειολωρίδες τον Νοέμβριο του 2023, αυξήθηκε η μέση ταχύτητα των λεωφορείων κατά 50%. Αυτό σημαίνει ότι με τα ίδια λεωφορεία είχαμε 1,5 φορά περισσότερες διαδρομές και 1,5 φορά περισσότερους επιβάτες που θα μπορούσαμε να μεταφέρουμε. Και προφανώς και πιο γρήγορα. Μετά δεν συνεχίστηκε η αυστηρή αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων γιατί δεν μπορούσε η Τροχαία να διαχειριστεί τις κλήσεις. Ευτυχώς έχει γίνει αντιληπτό αυτό το πρόβλημα και η Κυβέρνηση προωθεί 300 κάμερες στην Αθήνα και την ψηφιακή κλήση έτσι ώστε το σύστημα να είναι γρήγορο και αυτόματο. Η μόνη λύση είναι οι κάμερες.

Το μέτρο τον καμερών δεν κινδυνεύει να γίνει εισπρακτικό μέτρο;

Οι κάμερες και η αστυνόμευση έχουν στόχο τη “χρεοκοπία” τους, διότι όσο πιο πολλές κλήσεις παίρνουμε, τόσο πιο πολύ αλλάζουμε τη συμπεριφορά μας, δεν κάνουμε παραβάσεις και τελικώς δεν έχει έσοδα το κράτος. Το κράτος έχει έσοδα στην αρχή, όμως όσο προχωράει το σύστημα δεν έχει πια έσοδα. Να κάνεις την παράβαση, να σε βρίσκει αμέσως και να σου στέλνει την κλήση. Δεν είναι σωστό να λέμε ότι είναι εισπρακτικό μέτρο, εισπρακτικό μέσο είναι στην αρχή η κλήση αλλά έχει ως στόχο την αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς. Αν την αλλάξεις, δεν έχουμε ούτε παραβάσεις ούτε κλήσεις. Είναι σημαντικό να αλλάξουν τόσο οι πολίτες συμπεριφορά όσο και να αλλάξουν κάποια πράγματα από την Πολιτεία.

Υπάρχει έντονη διαμαρτυρία από τους οδηγούς και ιδιοκτήτες ταξί ότι δεν επιτρέπεται στο έμφορτο ταξί να μπαίνει στις λεωφορειολωρίδες σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ. Σηκώνουν οι λεωφορειολωρίδες την κίνηση των ταξί, δηλαδή τα λεωφορεία θα πηγαίνουν το ίδιο γρήγορα ή θα έχουμε και εκεί ακινησία;

Αν το δούμε στην πράξη, δεν έχουμε λεωφορειολωρίδες. Το 15% των οχημάτων που είναι στις λεωφορειολωρίδες είναι λεωφορεία. Τα υπόλοιπα είναι ταξί και ΙΧ, μηχανές και σταθμευμένα αυτοκίνητα. Όταν θα έρθουν οι κάμερες και η ψηφιακή κλήση και θα υπάρχει αστυνόμευση τότε έχουμε πραγματικά κανονική λειτουργία των λεωφορειολωρίδων. Τα ταξί επιβαρύνουν την κυκλοφορία λιγότερο από τα ΙΧ. Όμως τα λεωφορεία μεταφέρουν περισσότερους και άρα προτιμούμε τα λεωφορεία από τα ταξί. Άρα τα ταξί βρίσκονται κάπου ανάμεσα. Υπάρχουν αρκετές πόλεις στην Ευρώπη όπου τα ταξί επιτρέπεται να κυκλοφορούν σε λεωφορειολωρίδες αλλά και άλλες πόλεις που δεν επιτρέπεται. Δεν κυκλοφορούν στις λεωφορειολωρίδες οι υπηρεσίες διαμοιρασμού μετακινήσεων, όπως η Uber, η Lyft κλπ. Στην Αθήνα έχουμε το εξής πρόβλημα: έχουμε διπλάσια ταξί από ό,τι έχει ο μέσος όρος στην Ευρώπη, περίπου 14.000 αυτοκίνητα στο λεκανοπέδιο. Αν βάλουμε τα ταξί στις λεωφορειολωρίδες, προφανώς θα καταργηθεί η έννοια της προτεραιότητας των λεωφορείων. Στην ώρα αιχμής τα έμφορτα ταξί είναι πάρα πολλά, οπότε αν κάνουμε έναν απλό υπολογισμό πόσα έμφορτα υπάρχουν στην ώρα αιχμής να μπαίνουν στις λεωφορειολωρίδες, πάλι καταλήγουμε στο ότι θα δυσκολεύουν την κυκλοφορία των λεωφορείων.

 

Συνέντευξη στην Εκπομπή MegaSk με τον Ντίνο Σιωμόπουλο & τη Στέλλα Γκαντώνα στον τηλεοπτικό σταθμό MEGA τον Φεβρουάριο του 2025

2025-07-22T08:52:03+00:00 February 2nd, 2025|Categories: Uncategorized|

Leave A Comment