Tι καινούργιο φέρνει ο νέος ΚΟΚ που θα λέγαμε ότι θα αρχίζουν να αλλάζουν τα πράγματα στους δρόμους;
Ο νέος ΚΟΚ αποτελεί τομή και τον περιμέναμε χρόνια. Ο προηγούμενος ΚΟΚ του 2006 είχε εισάγει μια πολύ μεγάλη αυστηρότητα, η οποία στην πράξη ακυρώθηκε. Είχε πολύ υψηλά πρόστιμα με αποτέλεσμα οι Τροχονόμοι να μην μπορούν να τα επιβάλουν. Έτσι είχαμε λίγα πρόστιμα και υψηλά και δεν άλλαζε η συμπεριφορά. Αντιθέτως, η διαχρονική θέση των Συγκοινωνιολόγων είναι τα πολλά, αλλά χαμηλά σε κόστος, πρόστιμα. Αυτό είναι κάτι που το πετυχαίνει ο νέος ΚΟΚ, να μπορεί ο Τροχονόμος να βάζει συχνά 50€ ή 150€ πρόστιμο. Προφανώς, όταν κάποιος παίρνει έναν μισθό 500-700 € και του επιβάλλεται 350 € πρόστιμο, είναι λογικό να αντιδρά. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι η αντιγραφή των πολύ αυστηρών προστίμων έγινε από κράτη, τα οποία είναι και πιο πλούσια και έχουν και άλλη κουλτούρα. Δεν λειτούργησε στην Ελλάδα και αυτό διορθώνεται στον νέο ΚΟΚ που είναι σαφώς στη σωστή κατεύθυνση.
Έχουν αποτέλεσμα τα πολλά και χαμηλά πρόστιμα στα άλλα κράτη;
Προφανώς, στις πιο πολλές χώρες πληρώνουν 40 € πρόστιμο 1-2 φορές και μετά σταματούν τις παραβάσεις και δεν πληρώνουν ξανά. Ενώ εδώ με τον ήδη υπάρχον ΚΟΚ, αναγκάζονται οι Τροχονόμοι να μην μπορούν να επιβάλλουν τα πολύ αυστηρά πρόστιμα.
Το τελευταίο διάστημα ακούγεται έντονα το όριο ταχύτητας των 30 km/h μέσα στον αστικό ιστό για τον νέο ΚΟΚ. Είναι κάτι τέτοιο εφικτό και αν ναι, έχει επιστημονική βάση;
Καταρχήν, τα 30 km/h γιατί είναι 30 και όχι 40 ή 50. Στα 50 km/h η πιθανότητα να πεθάνει ο πεζός που παρασύραμε είναι 90%. Στα 40 km/h είναι 50% και στα 30 km/h είναι 10%. Εάν τον παρασύρεις στα 30 km/h, θα σωθεί. Πρέπει να αντιληφθούμε ότι τα 30 km/h δεν αναφέρονται στα ΙΧ. Τα ΙΧ πηγαίνοντας με 50 km/h είναι ασφαλή και δεν μπορεί κάποιος να σκοτωθεί στην πόλη, παρά μόνο αν το βράδυ π.χ. πέσει σε έναν τοίχο, που είναι πάρα πολύ σπάνιο. Το 70% των νεκρών στις πόλεις είναι πεζοί και μοτοσικλετιστές, στο εξωτερικό και ποδηλάτες καθώς στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλοί ακόμα. Αυτό που στοχεύουν τα 30 km/h είναι να προστατεύσουμε εκείνους που είναι έξω από το αυτοκίνητο. Με τα 50 km/h σίγουρα υπάρχει ασφάλεια για τον οδηγό του ΙΧ. Μέσα στις πόλεις όμως, το πρόβλημα είναι οι πεζοί και οι μοτοσικλετιστές, δεν είναι τα ΙΧ.
Είναι μια αλλαγή στις συνήθειες και των οδηγών ΙΧ αλλά και το μοτοσυκλετιστών. Οι πεζοί βγαίνουν ωφελημένοι με τα 30 km/h. Η πόλη είναι για τους πεζούς, δεν είναι για τα αυτοκίνητα. Ειδικά στο κέντρο, που γεμάτο παρκαρισμένα αυτοκίνητα, πρέπει να τους δώσουμε περισσότερο χώρο καθώς αισθάνονται πολύ καταπιεσμένοι. Το πρόβλημά μας δεν είναι τόσο οι πεζοί, είναι ταχύτητες. Αυτό όμως που πρέπει να αντιληφθούμε με τα 30 km/h, είναι το εξής: πρώτον η εμπειρία σε αρκετές μεγάλες πόλεις, ήδη γύρω στις 40 πόλεις στην Ευρώπη, όπως οι Βρυξέλλες, το Παρίσι, το Άμστερνταμ και η Βαρκελώνη, πόλεις που συγκρίνεται η Αθήνα είχαν μείωση κατά μέσο όρο 37% στους νεκρούς όταν εφάρμοσαν 30 km/h όριο ταχύτητας. Αξίζει να σημειωθεί ότι 37% λιγότερους νεκρούς δεν έχουμε πετύχει με κανένα μέτρο οδικής ασφάλειας, ούτε με τους αυτοκινητόδρομους. Είναι ένα μέτρο καταλύτης γιατί αλλάζει όλη τη συμπεριφορά.
Έχει υπολογιστεί ότι στην Ελλάδα, όταν ψηφιστεί ο νόμος, θα γλυτώσουμε 100 από τους 635 νεκρούς. Είναι θεμελιώδης η εφαρμογή ενός τέτοιου νόμου ο οποίος δεν χρειάζεται βαριές επενδύσεις αλλά έχει απλά μια αλλαγή στη συμπεριφορά. Μέσα στην ημέρα δεν θα αλλάξει κάτι καθώς οι ταχύτητες, ειδικά στο κέντρο, είναι χαμηλές και έτσι κι αλλιώς δεν κινούμαστε με πάνω από 30 km/h. Η μεγάλη αλλαγή ίσως φαίνεται το βράδυ, όπου εκεί γίνονται και τα περισσότερα ατυχήματα και οι παρασύρσεις μηχανών και πεζών. Μέσα στην ημέρα, υπάρχουν οι μοτοσικλετιστές, οι οποίοι είναι εκείνοι που αντιδρούν περισσότερο, αλλά παράλληλα και εκείνοι που θα ωφεληθούν περισσότερο. Πρώτον, οι μοτοσικλετιστές θα σωθούν γιατί τα άλλα οχήματα θα τρέχουν λιγότερο. Και δεύτερον, δεν θα τρέχουν και οι ίδιοι, γιατί ξέρουμε ότι το 50% των ατυχημάτων των μοτοσικλετιστών προκαλούνται από τους ίδιους τους αναβάτες. Είναι από την ταχύτητα, είναι εκτροπές, δεν τους χτυπάει κάποιος. Άρα, με αυτόν τον τρόπο, τους προστατεύουμε.
Tην περασμένη εβδομάδα είδαμε ένα βίντεο με διπλάσια ή τριπλάσια ταχύτητα από το προβλεπόμενο στη Βουλιαγμένη. Προβλέπει ο νέος ΚΟΚ ποινές για τέτοιες παραβάσεις;
Όσον αφορά τις ποινές υπάρχουν και τα αντίστοιχα πρόστιμα. Ο νέος ΚΟΚ λέει ότι αν υπάρχει υποτροπή θα αφαιρείται το δίπλωμα, καταρχήν για 6 μήνες και μπορεί να το πάρουν και δια παντός και να πρέπει να ξαναδώσει ο οδηγός εξετάσεις μετά από αρκετό διάστημα. Σχετικά με τις υποτροπές, για εκείνους που κάνουν παραβάσεις συστηματικά, το σύστημα που εφαρμόζεται, όπως και το ήδη υπάρχον point system, είναι σωστό. Το point system λέει ότι, αν κάποιος κάνει αρκετές παραβάσεις, με τη συγκέντρωση συγκεκριμένου αριθμού πόντων, θα του αφαιρείται το δίπλωμα για 6 μήνες. Είναι ένας συνδυασμός προστίμου και, για εκείνους που δεν καταλαβαίνουν, γίνεται ακόμα πιο αυστηρό με την αφαίρεση της άδειας οδήγησης. Και αυτό είναι στη σωστή κατεύθυνση.
Ξεκινάμε χαμηλά, αλλά για εκείνους που δεν καταλαβαίνουν, αυξάνεται, γιατί είναι και το σκανδιναβικό μοντέλο. Για τους πλούσιους, οι οποίοι μπορούν να πληρώνουν, πάει αναλογικά. Υπήρξε, για παράδειγμα, ένας Νορβηγός που πλήρωσε 120.000 ευρώ πρόστιμο, επειδή ήταν πλούσιος και επαναλάμβανε τις παραβάσεις. Αυτό που είναι θεμελιώδες, είναι ότι τώρα πια θα έχουμε χαμηλά πρόστιμα, ακόμα και για την ταχύτητα, γιατί η ταχύτητα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Όμως, όταν ξεπεράσεις το όριο μόνο κατά 10 km/h, δεν θα επιβάλλεται πρόστιμο 350 €, θα είναι 50 €. Αν όμως το ξεπεράσεις κατά 20, 30 ή 50 km/h, τότε το πρόστιμο αυξάνεται. Είναι ο σωστός εξορθολογισμός.
Πως θα μπορέσει να εφαρμοστεί αυτός ο ΚΟΚ στην Ελλάδα;
Η Κυβέρνηση έχει πετύχει όχι μόνο να κάνει τον σωστό νόμο αλλά έχει πει και πως θα τον εφαρμόσει. Υπάρχουν άλλα δυο βήματα μετά τον νόμο. Το πρώτο βήμα είναι ότι θα υπάρχουν κάμερες γιατί δεν είναι δυνατόν να έχουμε έναν Τροχονόμο σε κάθε γωνία. Άρα μπαίνουν οι κάμερες και έχουμε μια συνολική και πιο συστηματική αστυνόμευση. Το δεύτερο βήμα είναι ότι θα υπάρχει η ψηφιακή παράβαση άρα θα στέλνεται η κλήση κατευθείαν στο κινητό και είτε θα την πληρώνεις ή θα πηγαίνει στην εφορία ή θα την αμφισβητείς. Μέχρι σήμερα δεν είχαμε ούτε κάμερες ούτε η Τροχαία με χειρωνακτικό τρόπο μπορούσε να διεκπεραιώσει τις πολλές κλήσεις.
Θα μπορούσαν οι κάμερες να μπουν και σε διάφορα δημόσια αυτοκίνητα, όπως στην Τουρκία για παράδειγμα που υπάρχουν στα πίσω μέρη ασθενοφόρων;
Πρέπει σίγουρα να μπουν στα λεωφορεία για να επιτηρούν και την λεωφορειολωρίδα και την ταχύτητα. Οι κάμερες θα πιάνουν την ταχύτητα, το κράνος, τη ζώνη, το κινητό και τις λεωφορειολωρίδες, άρα βοηθούν και την ασφάλεια και την κυκλοφορία. Αξίζει να τονιστεί ότι εάν πηγαίνουμε με 30 km/h, το πρωί δεν θα αλλάξει κάτι ιδιαίτερο στον χρόνο διαδρομής μας, ενώ το βράδυ θα χάσουμε 2, 3 ή 5 λεπτά. Με βάση τις μελέτες που έχουν γίνει με πραγματικά στοιχεία και με στοιχεία προσομοίωσης, η επιρροή στην κυκλοφορία είναι από -2% με +2%. Είναι ανεπαίσθητη η διαφορά που νομίζουμε ότι θα χάσουμε πηγαίνοντας με 30 km/h. Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει διαφορά, ειδικά την ώρα που κινούμαστε ανάμεσα σε δύο φανάρια. Γιατί να ανέβουμε στα 50 km/h, μόνο και μόνο για να κατέβουμε ξανά; Αν πάμε με 30 km/h σταθερά, και πάλι στο επόμενο φανάρι θα σταματήσουμε. Άρα, δεν αλλάζει ουσιαστικά ο χρόνος διαδρομής.
Με αυτόν τον τρόπο έχουμε καλύτερη κατανάλωση και λιγότερους ρύπους και αλλάζει όλη η φιλοσοφία στη ζωή στην πόλη. Πλέον σε όλες τις πόλεις, δεν φοβούνται να βγουν έξω και υπάρχουν περισσότεροι πεζοί, ποδηλάτες και επιβάτες λεωφορείου, γιατί δεν φοβούνται τα αυτοκίνητα που τρέχουν. Με τον νέο ΚΟΚ, ακούστηκε για πρώτη φορά η φωνή των Συγκοινωνιολόγων. Υπάρχουν πιθανές βελτιώσεις φυσικά που τις συζητάμε, αλλά η κατεύθυνση είναι σωστή, σύμφωνη με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και θα φέρει αποτελέσματα. Πρόσφατα η Περιφέρεια έβαψε τις λεωφορειολωρίδες με το κίτρινο χρώμα. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο με το βάψιμο, οι οδηγοί τις σέβονται περισσότερο και με ένα απλό βήμα, έχουμε αλλαγή συμπεριφοράς. Όταν το κράτος δείχνει ότι μας προσέχει, το προσέχουμε κι εμείς. Αντιθέτως, όταν δίνει το μήνυμα ότι τα 50 km/h στην πόλη είναι ασφαλή, τόσο τρέχουμε. Όταν πει ότι είναι 30 km/h, ακολουθούμε. Την αλλαγή της κουλτούρας την ξεκινάει η Πολιτεία.
Συνέντευξη στην Εκπομπή Newsroom στον τηλεοπτικό σταθμό ΕΡΤ τον Φεβρουάριο του 2025
Leave A Comment