Το Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας του ΕΜΠ είναι ένα Κέντρο Αριστείας στην Εκπαίδευση και στην Έρευνα στην Οδική Ασφάλεια με παγκόσμια αναγνώριση με περισσότερα από 30 χρόνια συνεισφοράς στην επιστημονική υποστήριξη των αποφάσεων στην Ελλάδα στην Ευρώπη και παγκοσμίως.
Ο νέος ΚΟΚ αποτελεί βασική δράση του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας που ετοιμάστηκε με την επιστημονική συνδρομή του ΕΜΠ και ήταν απαραίτητος εδώ και αρκετά χρόνια και η προς ψήφιση πρόταση είναι πλήρης και ολοκληρωμένη. Αποτέλεσε εξαιρετική μακρόχρονη δουλειά από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, την Επιτροπή του ΚΟΚ και την ουσιαστική συμβολή των Ειδικών Συγκοινωνιολόγων, των οποίων υιοθετήθηκαν οι περισσότερες συνεισφορές. Συγχαρητήρια και στις Υπηρεσίες και στην Κυβέρνηση που ολοκλήρωσαν τόσο σωστά όλη αυτή τη διαδικασία.
Ο Νέος ΚΟΚ κινείται στη σωστή κατεύθυνση, διορθώνοντας τις στρεβλώσεις του υφιστάμενου ΚΟΚ, με εξορθολογισμό και απλοποίηση των ποινών και σύνδεσή τους με τη σοβαρότητα και το μέγεθος των παραβάσεων. Επίσης πολύ σωστά αφορά στην τιμωρία των οδηγών και όχι των οχημάτων και σε επιπλέον τιμωρία των υπότροπων οδηγών. Επιπλέον, εισάγει μια σειρά σωστών και απαραίτητων διατάξεων ρύθμισης της κυκλοφορίας με έμφαση στις μοτοσυκλέτες (διήθηση & ειδική ζώνη αναμονής στους σηματοδότες) και στο όριο 30km/h στις πόλεις.
Για την ουσιαστική εφαρμογή του νέου ΚΟΚ χρειάζονται απαραίτητες συνοδευτικές δράσεις όπως περιλαμβάνονται στο Στρατηγικό Σχέδιο οδικής Ασφάλειας ώστε να μειωθεί η ανθρώπινη παρέμβαση που σήμερα καθυστερεί και τελικώς καθιστά ανενεργό το σύστημα ποινών. Καταρχήν με την εγκατάσταση καμερών πιστοποίησης παραβάσεων για όλες τις βασικές παραβάσεις (ταχύτητα, κράνος, ζώνη, κινητό) που πλέον είναι δυνατόν από τις νέες τεχνολογίες και παράλληλα με την Ψηφιακή Διαχείριση των Κλήσεων με διασύνδεση των συστημάτων Τροχαίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και της ΑΑΔΕ. Και είναι πολύ σημαντικό που η Κυβέρνηση αυτή έχει ήδη δρομολογήσει αυτές τις απαραίτητες δράσεις.
Ενώ το σύστημα των προστίμων έχει εξορθολογικευτεί, μια ανησυχία στη εφαρμογή του ΚΟΚ αποτελούν οι κατά περίπτωση πολύ αυστηρές ποινές για την αφαίρεση του Διπλώματος Οδήγησης που ενδεχομένως να δυσκολεύουν της εφαρμογή του ΚΟΚ από του Τροχονόμους. Πάγια πρόταση των Συγκοινωνιολόγων είναι ότι χρειάζονται πολλά και χαμηλά πρόστιμα που φέρνουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα στη συμμόρφωση των οδηγών από τα λίγα αλλά υψηλά πρόστιμα.
Η πρόβλεψη για όριο ταχύτητας 30km/h σε όλες τις οδούς μίας ή δύο κατευθύνσεων με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, σε όλες τις κατοικημένες περιοχές είναι τολμηρή και πολύ σωστή επιλογή, δίνοντας το σωστό μήνυμα ότι σε χαμηλότερες ταχύτητες προκαλούνται και λιγότερα και λιγότερο σοβαρά ατυχήματα. Αναμένεται να φέρει θεαματικά αποτελέσματα και εκτιμάται ότι θα σώζονται περισσότερες από 100 ζωές ετησίως στην Ελλάδα, ιδιαίτερα μοτοσυκλετιστές που είναι και το μείζον πρόβλημα στην Ελλάδα, αλλά και πεζοί. Το πεδίο εφαρμογής του είναι καταρχήν σωστά ορισμένο. Για να έχει περισσότερα αποτελέσματα πρέπει μελλοντικά να εξεταστεί να εφαρμοστεί και σε μονόδρομους με δύο λωρίδες κυκλοφορίας.
Παρέμβαση στη Βουλή των Ελλήνων τον Ιούνιο 2025
Leave A Comment