Μέσα Μαζικής Μεταφοράς: Η μόνη λύση για το κυκλοφοριακό

Ακούγεται τελευταία πως θα διπλασιαστούν οι χρόνοι μετακίνησης, πόσος χρόνος θα χρειάζεται κανείς για να πάει και να γυρίσει τη δουλειά του;

Η βασική εκτίμηση που προκύπτει από τα στοιχεία κυκλοφορίας, είναι ότι σήμερα στην Αθήνα χρειαζόμαστε περίπου μισή ώρα για να διανύσουμε 10 km την ώρα αιχμής και τα επόμενα χρόνια θα θέλουμε περίπου μία ώρα. Είναι εντυπωσιακή η ανάλυση των στοιχείων τα οποία προφανώς δεν τα κρατάει η Πολιτεία, η οποία έχει πάρει διαζύγιο από κάθε είδους δεδομένα κυκλοφορίας και κινητικότητας. Μετά την πανδημία του κορονοϊού, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο κάνει μια συστηματική δουλειά και συστηματικά συλλέγει στοιχεία σχετικά με τις ταχύτητες κυκλοφορίας και τους αντίστοιχους χρόνους μετακίνησης. Σύμφωνα με την επιστήμη του Συγκοινωνιολόγου, αυτοί είναι οι δείκτες που μετρούν τη συμφόρηση και όχι οι κυκλοφοριακοί φόρτοι.

Είναι εντυπωσιακό ότι έχουμε φτάσει να έχουμε μέσα σε 3 χρόνια, αύξηση των χρόνων μετακίνησης κατά 11%. Το θέμα είναι όμως ότι πήγαμε από το 2% στο 5% και από το 5% στο 11% γρήγορα και η τάση είναι αυξητική. Πράγματι από την πανδημία μέχρι το 2030 θα έχουμε έως και 100% αύξηση, δηλαδή θα έχουμε διπλασιασμό των χρόνων μετακίνησης. Αυτό συμβαίνει επειδή υπάρχει ανάπτυξη, αύξηση της ζήτησης μετακινήσεων και πολύ περισσότερα αυτοκίνητα. Τα ΙΧ επιβαρύνουν διπλά καθώς έχουν καταλάβει όλους τους δρόμους με στάθμευση (παράνομη και νόμιμη), γιατί και η νόμιμη στάθμευση είναι υπερβολικά μεγάλη και επιπλέον επιβαρύνουν και με την κίνησή τους την ώρα αιχμής.

Γιατί, ενώ τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς στην Αθήνα έχουν βελτιωθεί, οι πολίτες δεν τα χρησιμοποιούν όσο θα έπρεπε;

Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, τα κατηγορούμε σε μεγάλο βαθμό άδικα. Έχουμε καινούργια λεωφορεία, έχουμε ένα μετρό με 3 γραμμές που εξυπηρετεί ένα μέρος του πληθυσμού 1/3 των περιοχών που θα θέλαμε, αλλά υπάρχει αυτή η τάση να λέμε ότι δεν λειτουργούν καλά, διότι το σημαντικότερο είναι ο χρόνος διαδρομής. Ξέρουμε παγκοσμίως ότι η επιλογή του μέσου από τους μετακινούμενους γίνεται με βάση τους χρόνους διαδρομής. Όταν τα λεωφορεία δεν έχουν χώρο να κινηθούν και είναι κολλημένα στην κίνηση των ΙΧ, τότε δεν το προτιμάει ο κόσμος γιατί αν είναι να πάνε αργά, ας πάνε τουλάχιστον με περισσότερη άνεση. Το ΙΧ παραμένει πιο αποτελεσματικό μέσο μετακίνησης, παρά τα προβλήματα ή την κυκλοφοριακή συμφόρηση και αυτό συμβαίνει διότι τα λεωφορεία είναι κολλημένα πίσω από τα σταθμευμένα και τα κυκλοφορούντα οχήματα στις λεωφορειολωρίδες, δηλαδή είναι ένας φαύλος κύκλος.

Υπάρχει αντίδοτο σε όλες αυτές τις πραγματικά δύσκολες προβλέψεις και δύσκολες εκτιμήσεις για την συμφόρηση στο μέλλον;

Αντίδοτο υπάρχει, το είδαμε σε πολλές δυτικο-ευρωπαϊκές πόλεις που είχαν τα ίδια προβλήματα σχετικά με τους μεγάλους χρόνους διαδρομής. Μερικές φορές η γκρίνια είναι μάλλον ατεκμηρίωτη. Η Κυβέρνηση αυτή, το μόνο μεγάλο έργο που έχει χρηματοδοτήσει στην Αττική είναι το μετρό, άρα έχει δώσει έμφαση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Προφανώς χρειάζεται χρόνο για να ολοκληρωθεί η γραμμή 4, αλλά σε λίγα χρόνια θα έχουμε αυτή την τέταρτη γραμμή. Ιδιαίτερη έμφαση εδώ και χρόνια έχει δοθεί επίσης στο να αγοράσουμε ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία ήδη βρίσκονται στους δρόμους και είναι ήδη πολύ άνετα και μάλιστα κάνουν πολύ περισσότερες διαδρομές, αναλογικά με τα άλλα λεωφορεία, οπότε είναι αντιληπτή η μεγαλύτερη άνεση που υπάρχει στο δρόμο. Επιπλέον έχουν γίνει και μια σειρά από δράσεις πολύ θετικές, όπως η 24ωρη λειτουργία του μετρό τα Σαββατοκύριακα. Ακόμη μια τολμηρή και σωστή προσέγγιση είναι η αντικατάσταση των τρόλεϊ από ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία δεν θα σταματάνε στην κυκλοφορία όταν έχουμε πρόβλημα με τα καλώδια.

Η Πολιτεία έχει ξεκινήσει να κάνει το χρέος της προς τα ΜΜΜ και τις καλύτερες συνθήκες κινητικότητας και σταδιακά περνάει η σκυτάλη και στους πολίτες να αντιληφθούν ότι υπάρχει και καλύτερη λύση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Το μόνο που ακόμη λείπει είναι ότι δεν γίνεται καλή αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης και κίνησης των ΙΧ αυτοκινήτων στις λεωφορειολωρίδες. Αυτό που έχει επιτέλους προβλεφθεί είναι οι κάμερες επιτήρησης των λεωφορειλωρίδων, και επί των λεωφορείων και επί της οδού, σε συνδυασμό με την ψηφιακή κλήση. Γιατί σήμερα η Τροχαία και η Δημοτική Αστυνομία δεν μπορεί να διεκπεραιώσει τόσο μεγάλο αριθμό κλήσεων. Όταν γίνει ψηφιακή η κλίση και από την κάμερα θα πηγαίνει αυτόματα η παράβαση με SMS στο κινητό του ιδιοκτήτη του οχήματος, το οποίο προβλέπεται αρχές του 2026 να είναι λειτουργικό, τότε θα έχουμε σοβαρή αστυνόμευση και αλλαγή συμπεριφοράς. Άρα τα απαραίτητα βήματα έχουν προβλεφθεί και πρέπει να αντιληφθούμε πλέον ως πολίτες ότι ήρθε η ώρα να αλλάξουμε συνήθειες διότι δεν χωράμε να κυκλοφορούμε όλοι μαζί με το ΙΧ μας το πρωί.

Υπάρχει περίπτωση να επιτευχθεί αυτός ο στόχος εάν δεν πάψει το αυτοκίνητο να είναι ο πιο γρήγορος τρόπος μεταφοράς μετακίνησης μας;

Είναι μια κουλτούρα που χτίζεται, αλλά η κουλτούρα χτίζεται πρώτιστα με πρωτοβουλία της Πολιτείας. Η Πολιτεία παίρνει την πρωτοβουλία και λέει, εγώ θα είμαι σοβαρός με τις λεωφορειολωρίδες και τη στάθμευση, άρα πρέπει να σοβαρευτείτε κι εσείς. Έχουν γίνει τα πρώτα βήματα, αν συνεχιστούν, μπορούμε να δούμε αλλαγή. Έτσι έγινε και στις άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις, σιγά σιγά άλλαξε η κουλτούρα. Πρέπει επίσης να ανοίξει και μία μεγάλη συζήτηση για το δημόσιο χώρο, έχουμε αφήσει όλους τους δρόμους έρμαιο των σταθμευμένων οχημάτων, νόμιμα και παράνομα. Στις άλλες δυτικο-ευρωπαϊκές πόλεις, οι κεντρικές περιοχές δεν έχουν πλέον θέσεις στάθμευσης και τα οχήματα επανακατευθήνθηκαν αλλού είτε εκτός οδού είτε δεν υπάρχει κυκλοφορία οχημάτων στο κέντρο τόσο πολύ. Εκεί θέλει τόλμη.

 

Συνέντευξη στην εκπομπή Πρωινές Διαδρομές του Radio Proto με τον Βασίλη Αδαμόπουλο τον Ιούλιο του 2025

2025-08-26T10:59:30+00:00 July 15th, 2025|Categories: Uncategorized|

Leave A Comment